Te Aviv – Staden med mest startups
1 april 2014
Ett besök i Tel Aviv börjar och slutar på precis samma sätt: du uppvisar ditt pass. Inte en eller två gånger. Inte ens tre gånger räcker till. Vid ankomsten räcker ena handens fingrar nätt och jämnt…
1 april 2014
Ett besök i Tel Aviv börjar och slutar på precis samma sätt: du uppvisar ditt pass. Inte en eller två gånger. Inte ens tre gånger räcker till. Vid ankomsten räcker ena handens fingrar nätt och jämnt…
31 mars 2014
Elektronik som förstör sig själv på kommando. Det har varit vardag för hemliga agenter, och är det snart för hela USA:s militär. Kretskort som splittras till minimala partiklar, osynliga med bara öga…
31 mars 2014
Ny teknologi ger nya möjligheter, kontor bygger inte enbart på det fysiska utrymmet. Men hur fungerar det i verkligheten? Kan man välja hur och när man arbetar? Häng med på ett ledigt diskussionst…
31 mars 2014
Före detta krockkuddtillverkaren FOV Fabrics utmanar nu material som stål och betong med banbrytande textilier. Textilföretaget FOV Fabrics blev världskänt för sitt patenterade material för krockkudd…
30 mars 2014
Mina föräldrar besökte mig i huvudstaden och jag tog dem på vandring genom centrum. Pappa missade någon OS-sändning och var på otåligt martyrhumör. Mamma stod på fel sida i rulltrappan i metron, blev …
30 mars 2014
Robert D Kaplan inleder sin färskaste bok, The Revenge of Geography, med en observation. Framtiden finns redan, det gäller bara att iaktta och färdas tillräckligt långsamt. Att sänka på rytmen är ett…
29 mars 2014
Den här årstiden vaknar restaurangerna till liv och senast nu öppnas de stora uteserveringarna. Den gamla regeln om januari, februari och mars som restaurangbranschens mörka månader har suddats ut. Nu…
29 mars 2014
Tusentals ingenjörer behövs i Skandinavien. Efterfrågan drivs upp av pensionsboomen och stora infrastrukturprojekt, och lönerna skjuter i höjden. I Norge, landet med Nordens överlägset högsta löner,…
28 mars 2014
Det finns många trådar att hålla reda på då man bygger företag. Det skall rekryteras, produktutvecklas, marknadsföras, byggas användarbas, finansieras, skötas byråkrati. Allting hänger ihop. För varje…