Går olyckor att förebygga?
16 maj 2014
Harrisburg, Tjernobyl och till sist Fukushima, hur kan det gå så? Nu är det inte bara kärnkraften som är drabbad. Stora olyckor eller rentav katastrofer inträffar i många branscher. Ta sjöfarten, där …
16 maj 2014
Harrisburg, Tjernobyl och till sist Fukushima, hur kan det gå så? Nu är det inte bara kärnkraften som är drabbad. Stora olyckor eller rentav katastrofer inträffar i många branscher. Ta sjöfarten, där …
16 maj 2014
Det krävs nykter inställning och tålamod för att vaska fram guldkorn och sålla bort sannolika floppar bland uppfinningar. Produktidéer kan granskas ur olika synvinklar. Är de tekniskt sett möjliga at…
6 maj 2014
Affärsnätverket Forum fick nyligen bita i nyhetsbyråan Bloombergs artikel om obemannade fartyg, det vill säga fartyg utan besättning. Här följer andra aktuella axplock ur sjöfartsbranschen. I Finland…
28 april 2014
Skall pengar och privata nycker styra forskningsanslagen och diktera vetenskapen? Offentliga budgetkrav innebär nedskurna forskningsanslag. I USA träder en rad miljardärer in med stora donationer. …
27 april 2014
Hur kunde jag minska antalet bortkastade livsmedel? Hur skall jag spara energi? Hur kan jag spara tid? Hur skall jag bära mig åt för att bromsa klimatförändringen? Hur i hela fridens namn skall jag gö…
27 april 2014
Det var sämre förr. Jämfört med idag var det besvärligt för programutvecklare att hitta bra förebilder, att bygga upp sin kodningsmiljö, att distribuera sitt program, att hitta ut ur återvändsgränder …
26 april 2014
Jorden må vara grön och blå, Mars röd, solen gulaktig och norrskenen psykedeliska. Summan av allt ljus i galaxerna är dock lika med latte. Officiellt heter färgen Cosmic Latte. En sorts beige. ”Latte…
26 april 2014
Nu har brunchen kommit till Finland för att stanna. Fenomenet har förekommit i årtionden, men det är först nu som även restaurangerna förstått att hoppa på brunchtåget. Det goda med detta är att vi ä…
26 april 2014
Finlands Näringsliv EK, facket, bankerna och pensionsförsäkringsbolagen hävdar alla att Finland har ett av Europas bästa pensionssystem. Det lagstadgade systemet som skapades med de allra bästa inten…