Utvecklingsfällan
25 april 2014
Nyligen åkte jag för första gången i mitt liv i en Tesla, en av de ultra-coola (och riktigt dyra) bilar som bidragit starkt till att omdefiniera bilden elbilen. Detta är inte en bil för det som i USA…
25 april 2014
Nyligen åkte jag för första gången i mitt liv i en Tesla, en av de ultra-coola (och riktigt dyra) bilar som bidragit starkt till att omdefiniera bilden elbilen. Detta är inte en bil för det som i USA…
24 april 2014
Det nordiska välfärdssamhället utmanas på allvar av Asien. Men slaget är inte förlorat ännu. Frågan är om Norden kan bibehålla världens högsta levnadsstandard då man inte lyckas kapitalisera på sin u…
24 april 2014
I de flesta fall är strävan efter maximal vinst en sund princip för företagsekonomiskt beslutsfattande. Det finns emellertid aktiviteter där det enskilda företagets vinstmaximering kan medföra betydan…
23 april 2014
Dagens paradox. Låga koldioxidutsläppspriser och generösa stödtariffer till förnyelsebar energiproduktion stänger moderna gaskraftverk och gör urgamla kolkraftverk lönsamma. De smutsigaste brun- och …
21 april 2014
Vid en unik klinik i staden Jaipur i Rajasthan i norra Indien får fattiga som blivit av med ett ben en ny start på livet. I kliniken råder rena undergångsstämningen: mottagningen är full av patienter…
20 april 2014
Landet med mjölk och honung. Bankiren Joakim Helenius förmedlar investeringar i före detta Sovjet sedan 20 år och driver lönsamt jordbruk i Estland. Hisnande utveckling varvas med krascher. ”Långsikti…
13 april 2014
Domäner och domännamn är en viktig del av företags brand numera, och även en hel del privatpersoner har börjat köpa domännamn i sina egna namn eller varumärken. Dock så är den allmänna förståelsen för…
2 april 2014
Mer än fem år har gått sedan finanskrisen bröt ut. USA har nått mycket längre än Europa, som ännu kämpar med eftersviterna. Omedelbart efter Lehman Brothers konkurs i september 2008 genomgick amerikan…
1 april 2014
Historia är lika med identitet, och myter går att översätta i pengar. Åtminstone då det gäller boende. ”Här är det trendigast att bo”, rubricerar Dagens Nyheter en undersökning om var Stockholmarna h…