Finlandssvensk ingenjör bygger framtidens Hamburg

Tidvatten medför en mängd byggtekniska utmaningar. Det nya kvarteret ”Südliches Überseequartier” ska klara åtta meters högvatten. Om byggnaderna inte förankras i marken skulle de flyta upp som korkar. Foto: WTM Engineers

I det gamla hamnområdet i centrala Hamburg reser sig en ny stadsdel som kan stå emot enorma vattenmassor när högvattnet drar in. ”Projektet är byggnadstekniskt högintressant, det är egentligen ganska galet det vi håller på med”, säger Nicodemus Jansson, byggnadsingenjör vid WTM Engineers.

I syndernas stad, mitt i musikens och nattlivets näste håller framtidens Hamburg på att växa fram. Hafencity är ett av Europas största byggprojekt och har pågått sedan millennieskiftet. Vart man än lyfter blicken finns byggställningar och lyftkranar – ett verkligt mekka för alla byggintresserade.

Arkitekterna tycks ha fått leva ut sina futuristiska drömmar i Hafencity, men det är inte bara arkitekturen som är storslagen och modern. Ingenjörskonsten är minst lika storslagen. Hafencity är beläget på det gamla hamnområdet i innerstaden, precis intill floden Elbe. Närheten till floden har medfört en mängd utmaningar, berättar Nicodemus Jansson, byggnadsingenjör på WTM Engineers.

Så här är det tänkt att Überseequartier i Hamburg ska se ut när allt är klart. Foto: Moka Studio

Han är projektledare för konstruktionsplaneringen av ”Westfield Hamburg-Überseequartier”, ett kvarter som beräknas kosta över en miljard euro att bygga och stå färdigt 2023. Det blir totalt 420 000 kvadratmeter uppdelat på 14 byggnader: 650 bostäder, 830 hotellrum, 4 000 kontorsarbetsplatser, 200 affärslokaler, 50 restauranger eller kaféer, 2 000 parkeringsplatser, 10 biosalonger och en kryssningsterminal. Hans roll som projektledare är att leda de cirka 40 ingenjörerna som dimensionerar de bärande elementen i byggnaderna.

”Jag tycker det är ett spännande projekt. Våningarna har olika användningsområden, men ändå ska allting hänga ihop i tre underjordiska bottenvåningar. Ur konstruktionsperspektiv är det en utmaning att få bärighet.”

Från sitt kontor blickar Jansson ut över Elbe. Floden skiftar 3,5 meter i ebb och flod, men några gånger om året kan högvattnet nå nivåer som är betydligt högre än så. Det är något som ska beaktas vid nybyggen.

”Hela stadsdelen är planerad med högvattnet i åtanke. Till exempel är våra gångbroar konstruerade så att de ska hålla för brandbilar. Räddningsverket måste ju kunna ta sig fram också när det är högvatten.”

Man räknar med att ”Südliches Überseequartier” kommer att ha 16,2 miljoner besökare om året. Företaget som Jansson jobbar på, WTM Engineers, har fått en särskild ställning i projektet. Vanligtvis är det en arkitekt som koordinerar och styrplaneringen av ett byggprojekt. Men i det här projektet har byggnadskonstruktörerna fått en större roll i koordinationen. 14 arkitekter har hittills varit med om att rita byggnaderna.

Ytterligare en utmaning med projektet är att Hamburgs tunnelbana, U-Bahn, går genom området med en tunnelbanestation som ligger precis i mitten av kvarteret. U-Bahn-stationen ska dessutom vara i användning under hela byggskedet.

”U-Bahn bevakas med sensorer och får röra sig högst fem millimeter. Annars stoppar de vårt bygge. För oss som planerar är det inte en lika stor utmaning som för byggarbetarna som dagligen kämpar med det här. Fem millimeter på en byggnadsplats är ingenting.”

Sören Jonsson text

Läs hela artikeln i papperstidningen.