Författare: Forum

Kolumn

Att investera där allt är annorlunda

NICHOLAS ANDERSON: För en placerare finns det stora möjligheter på marknaderna i Östeuropa och Asien. Men risken att förlora pengar är stor eftersom du inte vet vad som kommer att hända i länderna. De…

gron-abo-lila
Kaj Arnö

Telefonvanor – och ovanor

”Arnö mitt i maten” svarade min salig far i telefon på 1970-talet, om någon råkade ringa just vid den tidpunkten. Okonventionellt enligt dåtida standarder, när man inte visste vem som ringde, eller en…

Gron-Abo-banners-1140x400px
Ekonomi och teknik

Stipendiepengar finns också nästa år

Trots ekonomiskt osäkra tider verkar nästa års stipendieutdelning vara räddad. Den bedömningen gör Svenska litteratursällskapets vd Dag Wallgren. Vid det här laget har börsbolagen redogjort för sina f…

Sunset at Abama Beach
Livsstil

Vårsemester på Teneriffa

I välfärdens Norden väcker Kanarieöarna som resedestination ibland en del munterhet. Det kan bero på att många förknippar öarna med rödbrända skandinaver, billig sprit och köttbullsrestauranger. Eller…

Kaj Arnö
Kaj Arnö

Formuleringar

Hi! Finns det en mer intetsägande inledning på ett mejl? Detta förutsatt att avsändaren inte velat ge ett humoristiskt svar på den östnyländska frågan ”Vart e du?”. Om jag ska känna mig tilltalad, fån…

Kolumn

Att göra de rätta valen

NICHOLAS ANDERSON: Den som lever ett hälsosamt och stimulerande liv kan ofta också ha bättre kontroll på sina utgifter. Inte alla kan göra de där bästa investeringarna: i vidareutbildning, eget hus el…

De tror på nätverkets möjligheter

Ett bra nätverk är a och o i arbetslivet. I takt med att fler kvinnor avancerar inom näringslivet skapar de sina egna nätverk, som motvikt till herrklubbar och jaktlag. Diamanten, Kristallen och Tiist…