Katamarantillverkare surfar på grön våg

EFTERFRÅGAN PÅ FÖRNYBART. Omställningen  från fossilt till förnybart gäller i högsta grad även inom segelbåtsbranschen. ”Fortfarande behövs  dieselmotorer som backup, men kunderna vill ha en tyst gång också när seglen är nere”, säger Tomas Halmesmäki, vd för Ocean Quality Systems.

Bekvämare, snabbare, grönare är tre trender som råder inom seglingsvärlden. Katamarantillverkaren Ocean Quality Systems i Jakobstad säger check på alla tre och bygger nu ut sin hall för att få plats med sin ökade produktion.

Det har varit ett omvälvande år för katamaranföretaget OQS. I början av januari 2018 drabbades företagets vd och eldsjäl Peter Granholm av en stroke och dog några veckor senare i sviterna. Granholm var en av grundarna, den som rodde hem de första kontrakten och starkt bidrog till att Jakobstadstraktens båtbyggarkompetens kunde kanaliseras ut också till den växande marknaden för katamaraner.

”Hans sista insats på jobbet var att han skickade iväg en offert på en 72-fotare till en kund som han jobbat med under ett par års tid. Bland det första jag gjorde när jag började här var att skriva kontrakt med kunden. Jag och de andra på företaget kan bara tacka Peter för allt jobb han gjorde”, säger Tomas Halmesmäki.

Han tog över som vd på OQS i februari i fjol och kom närmast från Nautor’s Swan, där han var produktionschef. På meritlistan finns också ett stort antal projekt för Wärtsilä ute i världen.

”Det var först när jag började här som jag insåg vilken kompetens och styrka det finns inom traktens båtbyggarnätverk. Alla hjälper varandra och unnar varandra framgång. Vi samarbetar om kompetens, personalresurser och utrymmen, vilket gör oss flexibla.”

Uppstickarbrand som OQS har också viss draghjälp av grannarna på Alholmen, Nautor’s Swan och Baltic Yachts, inte minst när det gäller att skapa sig ett namn i de fina marinorna.

”Regionen har ett starkt rykte inom seglarvärlden. En kund i Palma de Mallorca sa att han letat efter en Swanlik katamaran i två år och nu var glad att han hittat oss.”

Johan Svenlin text

Läs hela artikeln i papperstidningen.

///

KOMMENTAR

Sätter sig själv på kartan – tillsammans

Till branscher med starkt exportöverskott hör båtbyggarindustrin. Regionen kring Jakobstad och Karleby utgör tillsammans branschens pulserande hjärta, och över 60 procent av båtbyggandet i Finland beräknas vara koncentrerat till Österbottens kust.

Nästan utan undantag då man läser om österbottniska företag så nämner de involverade kompetensen och styrkan i nätverk. Företag hjälper varandra, samarbetar om kompetens och personalresurser. Här råder insikt om att det krävs betydande satsningar och kompetens för att nå världstoppen. Eftersom tillverkare står inför samma utmaningar så lönar det sig att koncentrera resurserna inom produktutveckling och marknadsföring. Ifall alla var för sig betraktar sin omgivning med konkurrensglasögon och inte unnar övriga företag framgång skapas heller ingen internationell konkurrenskraft. Även om produktionen flyttas till annan ort (eller utomlands) så gäller det att bevara planeringen och administrationen kvar i regionen, konstateras det tydligt i Karlebys officiella näringsprogram för 2015–2020.

Ett idealt samarbetsområde är hållbar utveckling, där tillverkarna optimerar båtarnas skrovkonstruktioner och sjöegenskaper samt anpassa propulsions- och motorsystem. Det kapar både bränsleförbrukningen och tillverkningskostnaderna.

Torsten Fagerholm