Författare: Forum

Anne Brunila är professor of practice på Hanken, med bakgrund i näringslivet, den akademiska och offentliga sektorn.
Anne Brunila

Osäkerheten … igen

Sedan tidigt på morgonen – nu är klockan tre på eftermiddagen – har jag funderat på om det finns något nytt att säga om Finlands ekonomi och ekonomiska politik, nu när den nya regeringen inleder sitt …

Kaj Arnö tar ett steg tillbaka in i den analoga kunskapsvärlden via bokklenoder samt impulsköp.
Kaj Arnö

Slack och andra frälsare

”Mejl blir du aldrig av med”. Föreställ dig ett plågat ansikte och en blaserad huvudskakning. ”Inte ens internt inom bolaget”. Ansiktets innehavare har under årens lopp sett många initiativ komma och …

Nicholas Anderson är oberoende rådgivare och konsult inom finans, infrastruktur och klimatförändring.
Nicholas Anderson

Betala för mycket, få för lite

Finland lider av brist på konkurrens, vilket tillsynsmyndigheterna bara fortsätter att ignorera. För mer än 20 år sedan, då jag var vd för Kommunfinans, skrev jag flera redogörelser för hur banker gör…

Framtida generationer. Både USA och Storbritannien har konstaterat att gasutvinning tycks orsaka jordbävningar. Men för många förblir affären lockande trots det.
Leif Bergström, USA

Hemlagad jordskalvsboom

Marken darrar från North Dakota till Texas. Utvinningen av olja och naturgas med så kallad fracking verkar orsaka jordbävningar. Beläget längs en av jordskorpans mest ökända förkastningar är Kaliforni…

Alf Rehn är professor för innovation, design och ledarskap vid Syddansk Universitet.
Alf Rehn

Digitaliseringens kranka blekhet

Precis hemkommen från en kodarkonferens i Budapest, dit jag åkt för att ge en keynote om vår brist på innovationsambition, bläddrar jag i min mail och hittar ännu ett nyhetsbrev som andlöst berättar f…

Avgrundsdjup skillnad. Det bistra ryska företagsklimatet har lockat spelentreprenörer som Sergei Klimov (till höger) och Alexey Davidov att göra sorti till Vilnius. De gillar den lite ruffiga och hemtrevliga stämningen på stadens bakgårdar, som här intill det egna kontoret.
Påhl Ruin, Baltikum

Rysk spelindustri i exil i Litauen

Små ryska spelbolag lämnar landet för att komma undan ett ovänligt företagsklimat och mörka framtidsutsikter. Litauen har lockat ett tiotal bolag på ett år. Än så länge är de bara två personer i de 15…

Multinationellt. Silicon Valley i Kalifornien är ett av världens största centra för IT- och elektronikindustrin, samt riskkapitalister. Till dessa jaktmarker lockas även blåvita vargar, som gästforskande Henrika Franck från Hanken i Helsingfors.
Ekonomi och teknik

Hon studerar ensamvargar i Kiseldalen

Ett original som hjältemodigt följer sin vision och styrs mer av känslor än rationalitet. Så ser den typiska finländska entreprenören i Silicon Valley ut. På anrika Stanford University i hjärtat av de…

Doktorand. Nils Johansson, doktorand på avdelningen för industriell miljöteknik vid Linköpings universitet, framför en hög presumtivt guld  på Tekniska Verkens soptipp i Linköping.
Ekonomi och teknik

Guldgrävaren på soptippen

I stadsmiljö och på soptippar finns outnyttjade metaller för mångmiljardbelopp. Dessa bortglömda skatter kan bli ett miljövänligt komplement till gruvdrift. Det menar Nils Johansson och hans kollegor …