Osäkerheten … igen
22 maj 2015
Sedan tidigt på morgonen – nu är klockan tre på eftermiddagen – har jag funderat på om det finns något nytt att säga om Finlands ekonomi och ekonomiska politik, nu när den nya regeringen inleder sitt …
22 maj 2015
Sedan tidigt på morgonen – nu är klockan tre på eftermiddagen – har jag funderat på om det finns något nytt att säga om Finlands ekonomi och ekonomiska politik, nu när den nya regeringen inleder sitt …
21 maj 2015
”Mejl blir du aldrig av med”. Föreställ dig ett plågat ansikte och en blaserad huvudskakning. ”Inte ens internt inom bolaget”. Ansiktets innehavare har under årens lopp sett många initiativ komma och …
21 maj 2015
Finland lider av brist på konkurrens, vilket tillsynsmyndigheterna bara fortsätter att ignorera. För mer än 20 år sedan, då jag var vd för Kommunfinans, skrev jag flera redogörelser för hur banker gör…
21 maj 2015
Marken darrar från North Dakota till Texas. Utvinningen av olja och naturgas med så kallad fracking verkar orsaka jordbävningar. Beläget längs en av jordskorpans mest ökända förkastningar är Kaliforni…
21 maj 2015
Precis hemkommen från en kodarkonferens i Budapest, dit jag åkt för att ge en keynote om vår brist på innovationsambition, bläddrar jag i min mail och hittar ännu ett nyhetsbrev som andlöst berättar f…
20 maj 2015
Små ryska spelbolag lämnar landet för att komma undan ett ovänligt företagsklimat och mörka framtidsutsikter. Litauen har lockat ett tiotal bolag på ett år. Än så länge är de bara två personer i de 15…
20 maj 2015
Vill du verkligen duscha i ditt eget avloppsvatten? Det tror några innovatörer som vill ge den svenska industrin en vitamininjektion utan att sänka lönerna. Att duscha i avloppsvatten kan bli Sveriges…
20 maj 2015
Ett original som hjältemodigt följer sin vision och styrs mer av känslor än rationalitet. Så ser den typiska finländska entreprenören i Silicon Valley ut. På anrika Stanford University i hjärtat av de…
20 maj 2015
I stadsmiljö och på soptippar finns outnyttjade metaller för mångmiljardbelopp. Dessa bortglömda skatter kan bli ett miljövänligt komplement till gruvdrift. Det menar Nils Johansson och hans kollegor …