Författare: Forum

Att kunna produkt

Det finns många saker vi beskylls för i Finland. Vi kan inte sälja, inte föra oss i möblerade rum, inte ta risker, inte tänka kreativt, och så vidare. Sant att sägandes så undrar man ibland när man lä…

Efterfrågan utan utbud

IT-TRENDER. Marknaden verkar inte fungera. Tekniken erbjuder fantastiska möjligheter att möta användarens verkliga behov, men ingen tycks se affärsmöjligheterna. Jag talar om platsbunden information: …

Den största konsten

Tio år efter att jag flyttade hemifrån blev det dags att renovera mitt gamla pojkrum. Pappa tapetserade i ljusa färger, mamma målade listerna. En bäddsoffa införskaffades, krukväxter planterades och k…

slush
Ekonomi och teknik

Slush kom till stan

Finlands största företag år 2025 är inte ännu grundat, konstaterar arrangörerna för megaevenemanget Slush i Helsingfors. Startupkonferensen, 11-12 november, samlade massiva 15 000 deltagare och är i s…

Vinna eller försvinna

Skulle du lämna tryggheten i att jobba som skapande chef för en stor matindustri i Finland för att flytta till Italien, köpa ett gammalt stenhus med en liten vingård, utan att ha hyfsade kunskaper var…

Ekonomiska perspektiv

Heidi Schauman, 37, tog i november över som chefsekonom för Aktia efter Anssi Rantala som har utnämnts till medlem av koncernledningen. Hon handplockades till Aktia från ett jobb som ekonomisk expert …

Ett hugg för gräsrötterna

Gräsrotsfinansiering söker sin plats i Finland. Ett pågående lagförslag kan även göra det möjligt för kommersiella syften. Sibbobon Heikki Kärnäs innovativa yxa Vipukirves väckte gehör runt världen…

Forum 10 pärm_rgb
Profilintervjuer

Konsten att gasa och bromsa

Det gäller att säga ”stopp” precis då allting pekar upp, upp, upp. Det vet Sveriges riksbankschef Stefan Ingves. Forum passerar en septemberdag den rigorösa säkerhetskontrollen in i den massiva, bunke…

Krigets första offer

Inget är fruktansvärt förutom själva fruktan. Låt oss inte springa terrorns ärenden. Nil terribile nisi ipse timor, skrev den engelske filosofen och statsmannen Francis Bacon 1623. Orden parafraserade…