Matresa till Ryssland
1 april 2016
I Finland är Ryssland alltid aktuellt, hur goda eller dåliga de politiska relationerna än är mellan länderna. Vårt grannskap, vår långa gemensamma historia och den kultur som vi delvis delar gör det …
1 april 2016
I Finland är Ryssland alltid aktuellt, hur goda eller dåliga de politiska relationerna än är mellan länderna. Vårt grannskap, vår långa gemensamma historia och den kultur som vi delvis delar gör det …
1 april 2016
Det var i höstas och vi skulle i regnväder på möte till andra sidan av Helsingfors. Först tänkte jag slentrianmässigt taxi men då tänkte jag också kostnad. I nästa bråkdel tänkte jag blåa bussen men …
1 april 2016
Den tillfälliga bilskattelagen på personbilar som trädde i kraft 1958 fyller hedervärda 58 år. Numera är Finland det enda EU-landet förutom Danmark som uppbär bilskatt i ordets egentliga bemärkelse. Ä…
31 mars 2016
Många funderar varifrån Google får sina pengar, och svaret är att så gott som all deras inkomst kommer från AdWords, även kallat Google-reklam eller sökordsannonsering. Men vem är det då som annonsera…
17 februari 2016
”Halleluja! Chefen är ledig (eller bortrest), äntligen kan jag jobba!” Låter känslan bekant? Ju större organisation, desto fler chefer och möten, desto mer rapportering och mätning. Interna processer…
29 januari 2016
År 2015 går till historien som ännu ett dystert år för Finlands ekonomi. Samarbetsförhandlingar och uppsägningar har duggat tätt, bland annat Posten (319 uppsagda i juni), Stockmann (230 i a…
29 januari 2016
Även ambitiösa entreprenörer inom bioteknik och -energi, hållbarhet, säkerhet, gamification och robotteknik behöver hjälp för att nå marknaden. En varierad spännvidd av produkter – som framför allt sk…
29 januari 2016
Av alla kontinenter är det endast Afrika som aldrig tycks vara i ropet. Placeringsmarknaden har haft en tendens att haussa upp olika världsdelar med jämna mellanrum. Modet kommer och går men de flest…
28 januari 2016
Jag är en oförbätterlig bokmal*. Och jag tror att mitt öde delas av rätt många andra Forum-läsare, ingenjörer som ekonomer. Årets spalttema från min sida har därför blivit just böcker, men inte nyaste…