Författare: Forum

Johan Hultkrantz 
är placeringsmäklare 
och businesstenniscoach i Helsingfors.
Debatt

Gör som Federer

Varför inte jobba mindre, få mer fritid, betala mindre skatt och förlänga karriären – som tennisproffset Roger Federer. I somras meddelade Statistikcentralen att arbetslösheten ökade till 9,2 procent…

På gränsen. I franska Menton promenerar man över till italienska sidan på en kvart.
Livsstil

Gastronomiskt gränsland

Bland södra Europas alla lockande kustregioner har Frankrike genom tiderna stoltserat med en av favoriterna bland både charterturister, konstnärer, jetsetare och tågluffare. Côte d’Azur, eller Rivie…

Kaj Hedvall är ekonomie doktor och direktör med ansvar för affärsutveckling på Senatfastigheter.
Placering

Europe is HOT, Finland NOT

Vad är det för fel med oss? Som ordförande för ett seminarium kring fastighetsplaceringar i Norden slog mig insikten: Finland utgör den udda observationen i nästan alla jämförelser. De övriga nordisk…

Magnus Londen är författare och frilansjournalist. Han är också grundare och konstnärlig chef för företaget 
Come to Finland Publishing. Foto: Cata Portin
Kolumn

Vid transferdesken

Utanför flygbolaget TAP Portugals kontor i Helsingfors. Har två timmar på mig att bekräfta våra internetbiljetter till Brasilien genom att fysiskt visa upp mitt kreditkort (enda sättet, bisarrt nog), …

Christian Johansson är lektor i statistik vid Svenska handelshögskolan i Vasa.
Konjunktur

Tänk Big Data

Data var under långa tider något som starkt förknippades med officiell statistik. Naturligtvis har det alltid funnits andra datakällor, men i stor utsträckning har officiella institutioner samlat in, …

Bjorkman-2-kopiera
Kolumn

En resa i gränslandet

Min son Otto och jag reste österut under påsken. Vi kom till Kiev på kvällen. Stämningen var vemodig, lugn och högtidlig. Unga människor satt tysta eller diskuterade lågmält. Någon spelade gitarr och …

Nicholas Anderson är oberoende rådgivare och konsult inom finans, infrastruktur och klimatförändring.
Kolumn

Konsumenten är inte kung!

Finska storföretag beter sig som de stora biluthyrningsfirmorna. De tinnebär att finländarna får dyr service i B-klass gällande de flesta konsumentvaror – precis som när man hyr en bil hos någon av de…

Hobby gav snilleblixt.  Patrick Furu spelar inte själv under en jazzledarskapsutbildning, men det är hans musikintresse som lade grunden för utbildningsmetoden.
Ekonomi och teknik

Management med sväng

När jazzbasisten Patrick Furu som doktorand forskade i strategiskt ledarskap vid Hanken i slutet på 1990-talet, slog det honom att jazzorkestern kan ses som ett företag i miniatyr. De senaste 15 åren …

Stockholm är inte enbart kunglig idyll och Gamla stan, utan också en akut bostadsbrist och skyhöga hyror.
Korrespondenter

Bostads vildavästern i Stockholm

Bostadsbristen kostar miljarder i utebliven tillväxt, och har seglat upp i toppen av dagordningen inför det svenska valet. Nyligen cirkulerade en annons på den svenska köp och sälj-sajten Blocket. ”Ri…