Väcker minnen
20 juni 2014
På min hemgata i Helsingfors östra förorter var vi inte bortskämda med fina bilar på 1960-talet. Men så en dag, eller rättare sagt en morgon, stod den där - en röd Jaguar E-type, klassikern bland spo…
20 juni 2014
På min hemgata i Helsingfors östra förorter var vi inte bortskämda med fina bilar på 1960-talet. Men så en dag, eller rättare sagt en morgon, stod den där - en röd Jaguar E-type, klassikern bland spo…
20 juni 2014
Jag tillbringade två veckor på Hainan, för att fräscha upp min mandarinkinesiska och träffa gamla kolleger. Hainan är en tropisk ö och den sydligaste delen av Kina, landets ”Hawaii”. Många anser Haina…
19 juni 2014
Google och Facebook går en guldrusch med målet att bli först med att vidga internets täckningsgrad via drönare Både Facebook och Google har under våren köpt upp företag som tillverkar obemannade flyg…
19 juni 2014
Obemannade farkoster, digital patologi, delikatesser och musik. Det står på menyn vid Sveriges ambassad i Helsingfors i augusti. Svenska ambassaden fortsätter med gårdsfester där olika län visar upp …
19 juni 2014
Ingenstans finns det fler höga byggnader med smutsig luft än i Hongkong och det övriga Kina. Håll andan, här finns pengar att göra. Med fasa väntar Vesa Mäkipää på att få veta vad hans robotar har hi…
18 juni 2014
Teorin att den blå planetens vatten kommit hit med passerande eller kolliderande kometer (vattenis) verkar undergrävas. Fyndet av ett pyttelitet fragment av mineralet ringwoodit i en brasiliansk diama…
18 juni 2014
Om stjärnorna står rätt kommer fyra jordbor att grunda en mänsklig koloni på vår röda grannplanet 2025. Forum har träffat Bas Lansdorp – hjärnan bakom den planerade Marsexpeditionen. Han har sedan b…
18 juni 2014
Precis som luften vi andas. Varje dag använder vi massiva mängder data som flyter omkring i etern, framför dina ögon och fingerspetsar. Big Data är redan här. Din ridgeback-rashund har nyss vunnit fö…
17 juni 2014
Två trender: I Japan använder åldringar fler blöjor än barnfamiljer, medan försäljningen av kartong ökar explosionsartat i takt med webbhandeln. Seniorblöjor och förpackningsamaterial kanske inte lös…