Författare: Forum

Hypponen_Tietoturvatapahtuma-2014_web_067_Hyppönen-kalvo-kopiera
Ekonomi och teknik

Spionen i ditt vardagsrum

Hoten ökar på internet, inte minst på grund av diverse regeringars massiva spioneri på allt och alla. Det framgick med oönskad tydlighet vid Nordens största datasäkerhetskonferens som arrangerades …

Gröna väggen 1 webb
Ekonomi och teknik

Gröna väggen renar innerluften

Kombinera gammal god naturkraft med Nasa-inspirerad aktiv växtodling och dra ett djupt andetag, du din kontorsråtta! Under ett dygn inandas en vuxen människa cirka 11 000 liter luft. Både skolelever …

Rebell med en mission
Profilintervjuer

Rebell med en mission

Man behöver inte kunna sy för att grunda ett framgångsrikt klädföretag. Envishet, rådighet och en rejäl dos charmig fräckhet tar en mycket längre. Det var dags för den sista omgången av startupföretag…

Avfall söker användare

Länge leve den råvara som i tiden utvunnits, förädlats till nyttighet, och slutligen degraderats till avfall. Må den ges evigt liv. Entropi betyder att system kollapsar (oordning), men systemens byggs…

Magnus Londen är författare och frilansjournalist. Han är också grundare och konstnärlig chef för företaget 
Come to Finland Publishing. Foto: Cata Portin
Kolumn

Fighten om flaggan

För fjorton månader sedan insåg jag att jag måste skydda företagets varumärke. Så jag drog ut till Patent- och registerstyrelsens (PRH) webbplats: Klick-vad är ett varumärke-klick-läs detta först-klic…

Hyperloop webb
Ekonomi och teknik

Supertuben till Hollywood

Serieentreprenören Elon Musk vill slussa passagerare från Los Angeles till San Francisco i ljudets fart via tuber i lufttomma rör. Serieentreprenören Elon Musk är bara en av kritikerna till Kalifornie…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kaj Arnö

Radikal omstart

Nytt år, nya tag. För min del innebär 2014 inte bara ett nytt spalttema i Forum, utan också ett nytt företag, med en verksamhet som kombinerar erfarenheter från uppbyggnad av en massrörelse (likt MySQ…

Nicholas Anderson är oberoende rådgivare och konsult inom finans, infrastruktur och klimatförändring.
Kolumn

Jobbet, inte lönen räknas

NICHOLAS ANDERSON: Konsumentpriserna är 25 procent lägre i Tyskland jämfört med Finland, och arbetslösheten mindre. Beror det på hårdare konkurrens mellan butikerna, företagen och bankerna? Är lönerna…

Framtidens stad

Fler människor bor i tätorter. Det ställer nya klimatkrav: framtidens städer måste bli mer hållbara. Den nya stadsutvecklingen har börjat ta fart i Sverige. Mer än hälften av världens befolkning bor i…