Startskott – livet lär vidare
7 oktober 2014
Efter år av studier har du äntligen blivit klar och fått ett arbete. Förväntningarna är på topp. Kanske har du redan din examen i handen, kanske har du fått en anställning medan gradun ännu är oskrive…
7 oktober 2014
Efter år av studier har du äntligen blivit klar och fått ett arbete. Förväntningarna är på topp. Kanske har du redan din examen i handen, kanske har du fått en anställning medan gradun ännu är oskrive…
6 oktober 2014
”Skriv något om finsk företagskultur, chefernas psykologi” föreslog Torsten. Jag sa förstås ”jawohl” men insåg i följande andetag att jag saknar uppfattning/erfarenhet/åsikt om hela fenomenet. Föruto…
28 september 2014
Finne! Blicka västerut – släpp den neurotiska hållningen till alkohol som låser in oss i ett självförvållat sprithelvete. Under sommaren deltog jag i en rockkonsert i Berlin och besökte en hårdrockfe…
28 september 2014
Spåren i de sociala nätverken följer oss bortom döden. Som första amerikanska delstat har Delaware antagit en lag som likställer digitala tillgångar – internetkonton – med fysiska tillgångar som akti…
28 september 2014
Portugal klättrar uppåt i den globala konkurrensrankingen. Men till vilket pris? I maj väckte Portugal förvåning: kreditvärderingsinstituten Moody’s och Standard & Poor’s höjde betyget till Ba1, …
28 september 2014
Ett okänt nummer ringer, är det kanske en säljare? Känns det obehagligt att svara? Vill du veta exakt vem som lurar i andra ändan? I många hem och företag samlar telefonkataloger och Gula Sidorna dam…
27 september 2014
Tacka vet vi meteoriter – de kan utplåna livet på jorden och öppna nya nischer. Planeterna i vårt solsystem bildades för cirka 4,5 miljarder år sedan då mindre klumpar kolliderade. Sedan livets uppko…
27 september 2014
Det finns en koppling mellan klimatförändringen och doften av tallskog. Den avgörande mekanismen hittade finländaren Mikael Ehn av en slump. IPCC:s modeller för klimatförändringen har utsatts för kra…
27 september 2014
Åland har i alla tider haft en speciell status som ögruppen mellan Finland och Sverige. En sak som vi inte alltid noterar är att det åländska köket bildar en helt egen matregion i Finland. Visst finn…