Ett okänt nummer ringer, är det kanske en säljare? Känns det obehagligt att svara? Vill du veta exakt vem som lurar i andra ändan?
I många hem och företag samlar telefonkataloger och Gula Sidorna damm, eller åker direkt i pappersinsamlingen. Samtidigt drömmer allt fler om en tillvaro utan telefonförsäljare, fri från lurendrejare och rensad på oönskade samtal.
Nummerupplysningsappen Truecaller erbjuder en lösning. Det Stockholmsbaserade bolaget grundades 2009 av KTH-studenterna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
”Tanken var att kombinera hela världens white pages och yellow pages, på ett och samma ställe, men dylika kataloger saknas på många håll i världen. Målet är att göra det lätt för människor att kontakta varandra, och samtidigt låta användaren bestämma vem man vill bli kontaktad av”, berättar Truecallers Finlandsrepresentat Rasmus Savander.
Tillväxtraket. Truecaller kallar sig för världens största nummersöktjänst, med 75 miljoner användare. Användartillväxten är exceptionell, till årsskiftet siktar man på 120 miljoner. Borde nummertjänster som 118, 0 100 100 och 020202 känna sig hotade?
”Truecaller bygger på communityaspekten, styrkan i massan. Användarna ger och tar, gör tjänster och får gentjänster. Det gör appen dynamisk”, förklarar Savander.
Över hälften av användarna finns i Indien, ett land med en miljard telefonabonnemang varav de allra flesta är kontantkort (prepaid). Näststörst är Mellanöstern. I Libanon använder 75 procent av befolkningen på 4 miljoner Truecaller.
”Vi fyller telefonkatalogsfunktionen i Libanon. I Indien använder många kvinnor därtill tjänsten för att slippa bli trakasserade.”
Traditionen med telefonkataloger är stark i Europa. Här ligger potentialen snarare i att filtrera bort oönskade samtal, i synnerhet då telefonförsäljarna byter nummer allt oftare.
Om många användare blockerar en profil hamnar den på Truecallers spamlista. Databasen uppdateras varje dag. Idag är cirka 35 000 nummer markerade som spam i Finland.
”Vi är världens största verifierade mobila community. Vi ser potential på företagssidan, i dagens läge är det ju vanligt att man söker professionella kontaktuppgifter via Google.”
Lavinartat. Den mobila världen bygger på kritisk massa, snöbollseffekten. Truecaller gör det enkelt att bjuda in vänner till appen. Via belöningar, så kallade growth hacks, sporras användarna att locka med sina bekanta. Samtidigt går det att kombinera Truecaller med Twitter och Facebook, med mera. Via sociala grafer underlättas sökningar.
”Vi bygger vår nummerdatabas via communityn, offentliga register samt partnerskap. Bruket av appen bygger på ömsesidigt förtroende”, poängterar Savander.
Integritetsfrågan, ja. Vid installation begär Truecaller tillgång till din telefonbok. Användaren bevarar dock full kontroll över vem som kan få tillgång till det egna numret.
”Ett vanligt missförstånd är att man tror att Truecaller ger direkt tillgång till alla världens nummer, och att alla kan hitta dig, vilket avskräcker. Vi tar användarens integritet på högsta allvar, du bevarar själv full kontroll över vad du delar med dig.”
Riskkapitalbolagen tror på Truecaller. Bland annat en av världens tyngsta teknikinvesterare Sequoia Capital och finländska Open Ocean Capital är båda med.
”Den allt snabbare ökande globaliseringen gör att lokala telefonkataloger som saknar alla prepaid- och tillfälliga mobilnummer är föråldrade”, säger Tom Henriksson, partner i Open Ocean och styrelsemedlem i Truecaller AB.
I juni värderades Truecaller till 0,5 miljarder svenska kronor, cirka 10 kronor per användare. Bolaget gör ännu ingen vinst, investerarnas fokus ligger på tillväxt för att i slutändan sälja mer reklamplats och integrera kringtjänster.
Heta onlinebolag med växande användarbaser skapar stora förhoppningar.