Grogrund

 

Hur är det att leda ett bolag som som säljer preparat för en bättre hälsa? Det är en bransch med många skelett i garderoben. Därför värnar Kim Pomoell, vd för hälsokostbolaget Bertil’s health, om ärlighet. Med rent spel vill han få företaget att växa. 

Kim Pomoell har stora ambitioner för familjeföretaget Bertil’s Health, tidigare Valioravinto. Han tycker inte att det räcker att stadigt hanka sig fram. Ett företag ska växa. För tillfället är intresset stort för att ta hand om sin hälsa, och den här globala trenden vill Pomoell vara med om. Om allt går enligt planerna kommer bolaget att växa mot helt nya, större marknader. Men först måste ”boet” vara i skick.

Valioravinto grundades 1960 av Bertil Pomoell. Fabriken ligger i Jakobstad där de tillverkar 60 procent av alla sina produkter och där produktutvecklingen sker.

”Min farfar Bertil var apotekare i Kronoby och en sann banbrytare inom branschen. Han ansåg att det fanns bra ingredienser och komponenter i naturen som vi borde äta mera av. Han talade aldrig om att bota någon med vitaminer och spårämnen. Hans budskap var att man kan må bättre och förebygga sjukdomar om man äter tillräckligt mångsidigt”, säger Pomoell.

Att ta över ett familjeföretag kräver kapital, mod och envishet. Kim Pomoell köpte företaget 2016 tillsammans med riskkapitalbolaget Juuri Partners och är nu vd i tredje generationen. När det kommer till kritan är det Kim Pomoell som har det sista ordet då viktiga beslut ska fattas. Enligt honom finns det utmaningar med hur familjeföretag styrs.

”Beslutsfattandet är relativt långsamt i många familjeföretag. I vissa saker är det bra med lång betänketid, det blir då långsiktiga beslut. Men världen runt omkring oss förändras så fruktansvärt snabb. Om vi drar ut på betänketiden besluter marknaden för oss.”

Kim Pomoell klarar inte av att stå stadigt. Han behöver framåtanda. Han har stora planer på hur han ska få familjeföretaget att växa. Foto: Karl Vilhjálmsson.

Bland affärseliten i USA. Det var inte alls någon självklarhet att Kim Pomoell skulle ta över efter sin farbror. När familjeföretaget började skissa upp planer för generationsskiftet tackade alla i släkten nej: Också Kim Pomoell. Det var först när han insåg hur mycket han skulle få lära sig som han genomförde köpet. Att lära sig nytt är nämligen hans drivkraft.

Resan till koncern-vd började i Finland och tog svängen över Atlanten.

”Jag har studerat på Hanken och började min karriär på ett kreditvärderingsbolag, Dun & Bradstreet, där jag jobbade med att skapa databaser för företag. Sedan kom jag in på det jag verkligen ville, nämligen strategikonsultering, och fick möjlighet att börja på det börsnoterade konsultbolaget BTS.

Via BTS fick han en utlandskommendering till San Francisco. Han jobbade i flera år med att coacha toppchefer.

På utlandskommenderingen föddes två av Pomoells tre barn. Det fick paret Pomoell att packa flyttlasset tillbaka till Finland.

”Vi stod i valet mellan att stanna där tills barnen är stora, med risk för att kontakterna i Finland skulle bli sköra. Men vi valde Finland där vi har ett starkare kontaktnät och en bättre utbildning för barnen.”

Tabletter men inte kvacksalveri. Kosttillskott är kort och gott en koncentrerad form av olika vitaminer och mineraler – saker som vi annars naturligt får i oss via mat och dryck. Den stora frågan är om vi verkligen behöver äta kosttillskott.

”Dagens värld är ganska hektisk, samtidigt som massproduktionen gör att mångsidigheten i kosten försvinner. De som äter ekologiskt tillverkade produkter kan få i sig mer spårämnen än de som äter processad eller mat från effektiviserat jordbruk.”

Pomoell menar att jordmånen har blivit utmattad och att koncentrationen av spårämnen och vitaminer i maten har därmed blivit mindre.

”Samhället kommer inte att klara av att bota alla som är sjuka. Också sett ur ett ekonomiskt perspektiv kommer det här att vara ohållbart. Vi måste börja ge bättre råd och få folk att ta bättre hand om sin hälsa. Det är en allmän trend i hela västvärlden. Vi som tillverkar kosttillskott kan vara en del i omställningen.”

Ni får inte säga att era produkter botar sjukdomar. Hur är det att marknadsföra på dessa premisser? 

”Marknadsföringen är styrd av Livsmedelsverket som i sin tur tolkar den europeiska livsmedelsmyndigheten, EFSA:s riktlinjer väldigt hårt. Det står entydigt vad vi får säga om en viss ingrediens. Vilka ordval vi får göra. Man får därför vara kreativ. Vi får bara ge indikationer av nyttan med våra produkter och inte hänvisa till att de förebygger, lindrar eller botar en viss sjukdom”

Bertil’s health har aldrig varit tvungna att dra tillbaka någon produkt på grund av att vetenskapen har motbevisat dess effekter.

”Vi har inte gått in i sådana segment som vi inte tror på. Vi har till exempel aldrig gått in i viktminskningssegmentet. Det går inte att ta ett piller i några veckor och sedan bli 20 kilo lättare. Så är det bara.”

Sören Jonsson text

Karl Vilhjálmsson foto

Läs hela artikeln i papperstidningen.

0 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta