Restaurangstaden Stockholm växer, bubblar och ändrar form som aldrig förut. De lite brådmogna finkrogarna som öppnat de senaste fem åren och äntligen funnit sin stil har fått acceptera att många av de nya kollegerna valt en annan väg i form av ett mer avslappnat koncept.
Bistrovågen som drog över staden för ett år sedan har resulterat i många goda och förmånliga alternativ för den som kommer till Stockholm på blixtbesök.
Kring Stureplan är shoppinggalleriorna späckade med rymliga food courts och bistron- i både Sture- och Moodgallerian finns ett restaurangutbud som slår besökaren med häpnad. Men det är utanför galleriorna som de mest intressanta alternativen ligger.
Det är svårt att ha missat gamla Wienercaféet i hörnet av Stockholms livligaste shoppingstråk Biblioteksgatan.
Den gamla pärlan, som med åren dammat till sig rejält, har öppnat i ny skepnad med dynamiska figurer i köket. Ny krögare är Peter Nordin, som också driver närbelägna Restaurang Prinsen och Zink Grill.
Som draghjälp och kreativ chef har Nordin lockat med meriterade kocken Daniel Lindeberg från tvåstjärniga Frantzén/Lindberg. Resultatet är en imponerande helhet som omedelbart krönts till Stockholms främsta grand café: från tidig morgon serverar den duktiga personalen perfekta smördegskreationer, fastlagsbullar, prinsesstårtor och allt som en svensk gottegris någonsin kan önska till sin fikastund.
Lägg till en smörrebrödsmeny, afternoon tea, after work-champagneservering och dessutom en fullständig bistromeny med allt från ankleverpaté till pulled pork så börjar helheten klarna. I butiken säljs dessutom bageriets fulländade bröd och bakelser att ta hem för den som inte orkar vänta på en av de eftertraktade stolarna.
Är man ute efter mer mat än det perfekta wienerbrödet lönar det sig att vandra iväg till Gamla Stan. På andra sidan gatan från Sveriges främsta tvåstjärniga restaurang Franzén ligger gastropuben och baren The Flying Elk som har blivit en av stadens populäraste med sin fulländade pub- och bistromat. Fish & chips på torsk med pommes frites och ärtpuré slår sina flesta rivaler i London och om inte någon av de läckra små- eller varmrätterna duger kan man beställa in ett mastodontiskt oxrevben för två personer med alla tillbehör.
Restaurangens drycklista är späckad med både fina viner och mikrobrygder vilket gör det svårt att också hinna till övre våningens cocktailbar och vinbaren Gaston i grannlokalen.
En av förra årets största restaurangnyheter var öppningen av Oaxens nya lokaler på Djurgården. Restaurangen, som förr låg i skärgården en timme från staden, har i över 15 år hört till Sveriges restaurangelit i krögarparet Agneta Greens och Magnus Eks regi.
Inklämt mellan skeppsvarven vid Djurgårdens strand ligger Oaxens moderna byggnad med två restauranger: finkrogen Oaxen Krog och det nordiska bistrot Oaxen Slip.
Krogen följer den forna skärgårdskrogens tekniskt avancerade stil med Magnus Eks kokkonst på högsta möjliga nivå. I Slipens ljusa bistrosal är det mer avslappnat – man sitter längs långbord på insuttna biostolar och väljer smårätter från menyn. Bland annat havskräftor från Smögen, stenbitsrom med hackat ägg och norsk sill med brynt smör – nordiska smaker som lyfts upp på vuxen nivå med Magnus Eks säkra och ambitiösa hand.
Höstens intressantaste krogöppning var Lilla Ego, som drivs av Årets Kockarna Tom Sjöstedt och Daniel Räms.
I en asketisk lokal i Vasastan som kockarna själva renoverat, snickrat ihop och inrett med lopptorgsfynd finns plats för 40 och en bardisk för gäster som inte bokat bord. Den snäva menyn består av till exempel matjessill, hummer eller fläsktartar som med tävlingskockens finess höjs till nya sfärer. Tyngdpunkten ligger på säsongsgrönsaker och fisk. Ett praktexempel på en Stockholmsrestaurang formad av sin tid: personlig, opretentiös och spontan.
Kenneth Nars text