Den krassa sanningen är att modeindustrin är världens mest förorenande, efter oljeindustrin. För att vända skeppet har redan många multinationella företag kavlat upp ärmarna men vägen är ännu lång och arbetet tar aldrig slut. Men om vi kan förändra mode kan vi förändra allt.
Vi har redan länge varit noga med vad vi stoppar i oss: hälsosmoothier, närproducerat, råkost och rättvis handel. Kombuchan flödar så att säga. Nu är det dags att börja fundera vad vi klär på oss. I mitten av maj samlades höjdarna inom modebusinessen för nionde gången på Copenhagen Fashion Summit, världens största affärsforum för hållbart mode.
Toppmötet har expanderat till ett två dagars evenemang med unik agenda, innovationsforum och andra sidohappenings i samma anda och ändå var det slutsålt med folk på kö. Deltagare från över 50 länder hade flugit in för att ta del av det namnstarka programmet med danska kronprinsessan Mary som beskyddare och medverkande som Dame Ellen MacArthur, toppmodellen Amber Valletta, Ebru Ozkucuk Guler från hållbara jeansföregångarna Isko, ledarskapsexperten David Roberts, Eric Sprunk från Nike, Paul Dillinger från Levi’s, Simon Collins från Fashion Culture Design, Mark Walker från Outerknown, många fler och förstås den största stjärnan av dem alla: designern Stella McCartney.
Stella – modevärldens darling. Sällan har konserthuset i Köpenhamn varit så fullpackat som då Stella McCartney äntrade scenen för att diskutera ”The 21st Century Fashion Company” tillsammans med Graydon Carter, före detta chefredaktör på Vanity Fair. Förutom att alla älskar Stella så är Stella McCartney faktiskt modevärldens mest hållbara varumärke.
”Jag beslöt mig tidigt för att inte döda djur för att göra mode. Inget läder, ingen päls och inget lim med animaliska ingredienser. Jag kompromissar aldrig. Samtidigt begränsar det ju mig som designer men man blir oerhört uppfinningsrik och nya innovationer föds tack vare det”, säger McCartney som visar sig vara en väldigt sympatisk person.
McCartneys kollektioner är gift- och PVC-fria, materialen ekologiska eller återvunna och hon har koll på att hela produktionskedjan är etisk, hållbar och respekterar mänskliga rättigheter. Cirkulär ekonomi är ledordet; allt från råvaruleverantörer till odlare, personal, transport och slutdestination.
”Vi är det enda modehuset i världen som använder hållbar viskos gjord av träd. Vi har nu äntligen också sneakers helt utan lim, det tog oss tre år att utveckla dem”, säger McCartney stolt.
Hon avskyr att största delen av kläderna vi köper till slut blir markfyllnad eller bränns upp. Av den enkla orsaken att det inte ännu finns ett tillräckligt fungerande system varken för återvinning av blandsyntetiska material eller insamling av gamla kläder.
”Återvinningen måste utvecklas och vi måste tala om detta! I stället för att ha 50 t-tröjor borde vi ha en av god kvalitet som håller länge.”
Hon vill ingalunda lyfta sig själv på piedestal trots att hon är en föregångare på alla plan.
”Vi kämpar hårt men vi är inte perfekta. Det behövs mänskor som hjälper till att skapa en efterfrågan på hållbart mode. Det handlar om ansvar och omtänksamhet. Minsta lilla insats är bättre än inget.”
USA:s skattesystem. Stella är på strålande humör och det enda hon ondgör sig över är USA:s skattesystem.
”Kan du tänka dig att USA tar 30 procent mer i importskatt för varor som inte innehåller läder! Det är ofattbart och måste härstamma från medeltiden! Det slår ju hårt mot just mig.”
Hon bjuder också på anekdoter från barndomen med sina superkända föräldrar Paul och Linda McCartney.
”Jag växte upp på en gård med djur i Skottland och såg mamma och pappa gå klädda i flanellskjortor ena dagen och glittriga festutstyrslar den andra. Mina föräldrar lärde mig väldigt mycket.”
I början av sin karriär använde Stella efternamnet Martin för att hon inte skulle bli dömd på förhand för att vara Beatles Pauls dotter. Hon är känd för sina speciella modeshower.
”Jag vill ju faktiskt också ha roligt och inte göra en konventionell runway show. Livet är för kort för att ha tråkigt!”
Daniela Andersson text
Copenhagen Fashion Summit foto