En Hakkapeliitta, en Pirelli och en Goodyear gick in i bastun. Vad hände sen?
Tre däck träffade varandra i Polcirkelns bitande kyla och gick i bastu tillsammans. I början var det varmt och skönt, alla trivdes. Sen tog veden slut, det blev snabbt kallt. ”Mamma mia, inte bra”, sade Pirelli och skyndade sig hem mot Medelhavets stränder. Snart började vattnet i baljan frysa till. ”Damn it, det är mycket trevligare hemma i USA”, tjöt Goodyear och halkade hem till Kaliforniens värme. Hakkapeliitta drog på sig pälsmössan och gick ut till den annalkande snöstormen. ”Tusan, bästa möjliga väder för friluftsaktiviteter!” ropade han och sprang iväg längs den isiga stigen.
Hittills har du jobbat mest med B2B, hurdant blir det att arbeta närmare konsumenten?
Jag arbetade länge på Nokia och deltog aktivt i utbyggandet av det globala varumärket och distributionen. Jag har stark syn på och stor erfarenhet av utvecklingen av B to C-affärsverksamhet. Dessutom kanaliseras en stor del av omsättningen på Nokian Renkaat fortfarande kanaliseras till konsumenterna genom olika distributionskanaler och jag har erfarenhet av att arbeta med olika typer av återförsäljarorganisationer.
Vad gör ni då kunderna trycker på bromsen under recessionen, kör med allt äldre bilar och däck, och köper färre nya?
Sant, variationer i ekonomin och antalet sålda nya bilar påverkar efterfrågan på däck. Som tur är, för oss, är människor smarta och ovilliga att i första hand pruta på sin säkerhet.
Har test- och jämförelseresultat för bildäck en överdrivet stor roll inom handeln?
Det finns verkligen skillnader mellan däckegenskaperna. Jag tycker att det är bra för konsumenterna att man gör oberoende och pålitliga analyser som grundar sig på exakta fakta. Du har bott utomlands (Peking), och känner till Hongkong, USA och Mellanöstern. Vad borde Finland lära sig av internationell företagskultur och -mentalitet?
Gemensamt för alla de länder där jag har bott är en enorm arbetsvilja och företagsamhet. Det är uppenbart att vi även här i Finland ska se till att arbetsviljan och effektiviteten ökar.
Under Kim Grans 14 år som vd har Nokian Renkaat blivit världens mest lönsamma däckbolag. Finns det risk för självgodhet?
Jag tror inte att det blir något problem. Bolagets närhistoria visar att vi inte är immuna för förändringar i omvärlden. Men man ska vara vaken varje dag, helst ligga ett steg före konkurrenterna.
Ryssland och rubelkursen utgör risker. Det talas om ett ekonomiskt kallt krig?
Rysslands ekonomi har haft problem i genomsnitt vart femte år. Jag tror inte att Ryssland kan, eller ens vill, isolera sig från den övriga världen. Jag tror landet kommer att fortsätta utveckla sin ekonomi mot en mer västerländsk, öppnare modell, och att tillväxten kommer att öka igen.
Inom sommardäck tävlar 500 bolag, jämfört med 15 inom vinterdäck – er nisch. Hotar klimatförändringen och förbud mot dubbar marknaden?
Klimatförändringarna är inte ett hot mot vinterdäck inom överskådlig framtid, snarade tvärtom. Vinterdäcken behövs som mest när temperaturen pendlar kring nollstrecket. Dubbdäckens säkerhetsfördelar överväger vägslitaget. Den största källan till vägdamm är inte dubbdäck, utan sandningen.
Hitler och Napoleon märkte att det var lätt snabbt erövra Östeuropa, men svårt att behålla det. Har du börjat en språkkurs i ryska?
Språkkursen är beställd! Det är i första hand vår egen kompetenta organisation som har hand om verksamheten i Ryssland, så framgångarna är inte beroende av bristen på lokalkännedom och språkkunskaper.
Kim Grans utmärkta Rysslandsrelationer stärkte bolagets framgång. Hur hanterar du personliga kontakter i dessa marknader?
Jag har omfattande erfarenhet av praktiskt internationellt ledarskap och har sedan början av 90-talet även arbetat i Ryssland. Jag har suttit i styrelserna för YIT och Caverion där Ryssland ständigt varit på dagordningen. Vår styrelse och ledningsgrupp har goda kunskaper om Ryssland.
Gran fortsätter i Nokian Renkaats styrelse. Känns det som om den gamla vd:n blir kvar och håller ett öga på dig?
Om jag känner Kim rätt kan han säkert ge plats åt den nya vd:n. Styrelsen skall sporra vd:n och kräva välgrundade verksamhetsplaner, där har jag svårt att tänka mig någon bättre än Kim Gran.
Börjar ni fokusera mer på Centraleuropa, söder om Berlin? Kanske USA, eller Kina? Eller lugnar ni ned expansionstakten?
Bolaget strävar ständigt efter lönsam tillväxt, det är klart. Nokian Tyres är redan aktivt i nämnda områden. Tyngdpunkten finns fortfarande i Ryssland och i Norden där vårt mål är att förstärka vår marknadsledande ställning ytterligare.
Torsten Fagerholm text