Talade med Mikael Sandström, ordförande i Svensk Handel Stil (sko- och textilhandlarna), och på hemmaplan ledande i ”Rädda Vimmerby” som fått till stånd en staty över Astrid Lindgren utanför Rådhuset och räddat rivningshotade gamla byggnader. Han är starkt kritisk till hur stora företag hanterar sina varumärken, exempelvis norska konglomeratet Orkla (Abba, Felix, mm) som för några år sedan köpte Frödinge mejeri från börsbolaget Rieber &Son som några år tidigare köpt det av Arla.
Sandström skriver om varumärken i facktidningen Habit om:
”några ”varumärkesbyggare” på Orkla som skruvat ner skylten Frödinge Mejeri och satt upp ORKLA Foods Sverige – de stavar det faktiskt så. Det skulle vara spännande att höra hur de tänkte. Vi tar bort det småländska på en typisk småländsk produkt och så marknadsför vi ORKLA. Genialt! Och vad gäller mejeriets ostkakebod, så struntar vi i den lokala prägeln. För vem vill väl ha närproducerat? När det finns Orkla Foods Sverige!
Jag hade förmånen att träffa Gösta Carlsson, hans fru Kajsa och deras son Bo – tre eldsjälar som drev mejeriet till den position det har i dag med ett av de starkaste varumärkena på den svenska marknaden.
Var rädd om ert varumärke vare sig ni heter H&M eller Stinas Lilla Modehörna. Det är det ni lever på. Och faktum är, trots internet och gränslös handel, så tror jag fortfa-rande på den gamla devisen Think Global – Act Local.”, skriver Mikael Sandström.