Helgnumret av Dagens Industri 25-26 april illustrerar effektivt varför många med avsmak läser om toppdirektörers löner särskilt när de skildras av beundrande journalister med brist på distans:
Nästan hela förstasidan ”pryds” av försäkringsbolaget IF:s VD Torbjörn Magnusson sittande nonchalant på tennisbanan i en domarestol med röda och vita klot som kanske ska symbolisera de många kulor han tjänar. Jätterubriken är ”Finansbranschens guldsits” med anledning av Magnussons inkomst förra året på nästan 20 miljoner kronor.
Visserligen tjänade If ordentligt med pengar åt finländska Sampo och dess huvudägare Björn Wahlroos, 8,5 miljarder av premieintäkter på 42 miljarder kronor. Och visst behöver försäkringsbolag ordentliga buffertar för att klara oförutsedda smällar. Men att göda en anställd direktör med tiotals miljoner för att han gör sitt jobb borde rimligen få kunder att byta bolag i vämjelse över lättsinnigheten med pengar.
VD Torbjörn Magnusson borde istället för att ställa upp på bild och skryta med sin inkomst betänka hur det gick för hans företrädare i IF:s dåvarande ägare Skandia på 1990-talet, hela ledningen tvingades bort från excesserna.
Efter tidningens sidor om försäkringsdirektörernas mångmiljoninkomster finns ett reportage över en hel sida under rubriken ”Miljonregn över Googleavhopparens nya Youtubebolag”. Det handlar om Stina Honkamaa Bergfors som tillsammans med tre andra chefer i mediebranschen hoppade av tidigare jobb och startade eget hösten 2013, United Screens, för att sälja reklamutrymme i anslutning till filmer på Youtube. Bonniers gick in med 20 miljoner kronor för en femtedel av aktierna.
Förra året omsatte Unitred Screens 22 miljoner, första kvartalet i år 10 miljoner så visst har försäljningen ökat snabbt i starten. Men förlusten förra året var nästan 10 miljoner kronor. Det är normalt att göra förlust i nystartade bolag, särskilt när man satsar på snabb tillväxt.
Men att kalla det ”miljonregn” visar brist på distans, om rubriksättaren inte menar att regnet dunstar bort…..