Matsommar i London

Biff
På sensommaren riktas världens blickar mot London, då världsmetropolen blir värdstad för sommar-OS. Men även om man bryr sig föga om kulstötandet, brottandet och löpandet som sker i OS-byn i östra London är London alltid lika intressant vad gäller mat och dryck.

I samband med OS-projektet har östra London gått igenom enorma byggnadsprojekt och förbättringar i infrastrukturen. En stor del av de förr rätt sjabbiga stadsdelarna har putsats upp, på gott och ont. I det mångkulturella Bethnal Green, några kilometer nordost om City, finns sedan två år ett av Londons mest omtalade hotell. Det mäktiga palats som Town Hall Hotel & Apartments ligger i är uppfört mellan 1910 och 1930 i edvardiansk stil och senare i brittisk Art Deco. Då byggnaden, som figurerat i många brittiska filmer, byggdes om till hotell bevarades interiören och både rummen och de exklusiva sviterna har alla sin egen stil.  Men Town Hall är mycket mer än bara hotell – i samband med öppningen lockade man över brittisk-portugisiske toppkocken Nuno Mendes, som är en av Londons vassaste vad gäller kreativitet och nyskapande smaker. Restaurangen heter Viajante och är väl värd resan österut. Missa inte heller att ta en cocktail i Town Halls ypperliga bar före eller efter middagen.

I London ligger många av de bästa restaurangerna lite avsides. På andra sidan staden, i västra stadsdelen Chiswick finns Hedone, som fyllt spalterna i matpress och bloggar i snart ett år. Restaurangens kock och krögare är självlärde svenska ex-juristen Mikael Jönsson, som fått Londons restaurangsociety att häpna då Hedones bord i dag hör till stadens mest eftertraktade. Orsaken är Jönssons självsäkra, lätt nonchalanta kockande, där han med vetenskaplig precision skapar just sina favoritsmaker av handplockade, perfekta råvaror. Efter att ha smakat bland annat på Jönssons vacuumpocherade ostron med granité på granny smith och chalottenlök, en bit mjäll piggvar med sandmussla, strandkål och räkconsommé och några fina naturviner från bland annat Henri Milan kvarstår ingen tvekan om att svensken lyckats ta genvägen till det absoluta toppskiktet i Londons benhårda restaurangvärld. För en fulländad restaurangupplevelse rekommenderas att sitta vid köksbaren.

Bland vårens restauranger har Dabbous i centrala Fitzrovia varit ett av de heta namnen. Kocken och krögaren Ollie Dabbous har ett förflutet på restauranger som Mugaritz, Hibiscus och Texture, vilket bäddar för tekniskt avancerade matkreationer. Maten på Dabbous koncentrerar sig på konsistens, visualitet, starka smakupplevelser och vågade kombinationer. I källarens cocktailbar serveras förutom fina dryckesblandningar också en kort barmeny.

Att britterna föder upp gott nötkött vittnar namn som Aberdeen Angus, Hereford och Jersey om. Både de kräsna bankirerna i Londons City och stadens foodies börjar vara eniga om att stadens bästa steakhouse är Hawksmoors restauranger i Guildhall, Spitalfields och Seven Dials. Omgiven av mörka träpaneler och kaklade salar serveras stora fat med rödrosa träkolsgrillade biffar, fina tillbehör och perfekta cocktailklassiker. Ursprungsrestaurangen i Spitalfields och nykomlingen i Guildhall rekommenderas.

Gordon Ramsays restaurangimperium har fått sig många törnar under de senaste åren, och sanningen är att skrikhalsen för flera år sedan fallit av tronen som Londons restaurangkung. Men Ramsay har gett sig in på nya marknader, med pubrestauranger och hotell. Vill man bo i charmiga Camden i norra London är Ramsays townhouse-boende på York & Albany ett gott alternativ med både mindre rum och större sviter. Läget är lugnt, vid en grön park bara några kvarter från livliga Camden High Street.

Kenneth Nars skriver om trender i restaurangvärlden och ger tips om kulinariska upplevelser i när och i fjärran.