När man pratar om sök och sökmotoroptimering i Norden så sätter man ofta ett likhetstecken mellan “Sök” och “Google”, och pratar endast om Google. Är det rätt väg att gå? För att svara på det så skall jag presentera lite intressant fakta om sökbranshen.
Hur stor del av världens sökningar görs via Google idag?
I världen överlag så har Google 89,9 % av sökningarna, följt av Yahoo, BING och Baidu (Kinesisk sökmotor).
Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share
I Finland har Google, 96,55 % av alla sökningar. BING har 1,99%.
Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share
I Sverige ser det ganska likadant ut, där är Google också starkast, med 94,34% av sökningarna, följt av BING som har 4,19% av sökningarna.
I USA, där BING och Yahoo har mycket starkare ställning ser det ut så här:
- Google: 67,1 %
- Microsoft (BING): 16,9 %
- Yahoo!: 11,8 %
Några specialländer finns också, som har egna sökmotorer, bland annat dessa
- Ryssland: Google 53,29 % och Yandex 44,54 %.
- Kina: Baidu 77,44 %, 360 Search 11,6 % och Google 9,02 %
Slutsats
Slutsatsen är att jobbar man på en finsk eller svensk marknad så behöver man inte fundera alls på andra sökmotorer än Google. Samma sak gäller om man jobbar på en Europeisk marknad. Siktar man på USA, eller några av specialländerna Ryssland och Kina så bör man dock kolla in special-sökmotorerna också. För att dyka upp högt i sökresultaten på Bing och Yahoo så gäller i storts sätt samma saker som på Google, förutom om man vill annonsera där förstås, då måste man gå via de enskilda sökmotorernas annonsprogram. Vill man dyka upp i Baidu eller Yandex så är det lite andra strategier som gäller dock.
Mer intressant fakta om Google
Hur många sökningar görs varje sekund eller minut på Google?
År 2012 gjordes 1,873,910,000,000 sökningar på Google under hela året, eller 5,134,000,000 sökningar per dag. Per minut blir det då 3565278 sökningar. Per sekund blir det 59421 sökninger. (Ta dock datan som riktgivande, inget som Google säger är hugget i sten. Informationen kommer härifrån: statisticbrain.com)
Vad söker vi på Google?
Angående vilka sökningar som görs så kanske det är lättast att kolla in Google Zeitgeist där Google presenterar vilka sökningar som ökat mest i popularitet, och vilka som är de populäraste sökningarna inom olika kategorier. Kort sagt så kan man säga att vi söker på hur man skall göra saker (recept, hantverk, bli frisk från sjukdomar), var man hittar saker (addresser, kläder, tjänster), och även kollar upp trender (Politik, media).
Skrivet av Jonathan Björkskog. Fråga gärna ifall ni funderar på något angående sök- eller internetbranschen över lag.