Volvo svenskt uti fingerspetsarna

Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson har stora planer för bolaget, som tappat mark och backat kraftigt i USA.

Då Nokias mobilenhet säljs till Microsoft läggs stora delar av verksamheten ned. När Volvo Personvagnar säljs till Kina satsar de nya ägarna åtta miljarder euro på att hålla produktionen kvar i Sverige. Världen är inte rättvis.

Mot bakgrund av bolagets stabila ekonomiska bas är det inte att undra på att Volvo sprudlar av framtidstro och positiva tankar. Företaget lyckades vända de tidigare årens förluster till en vinst på 130 miljoner euro under årets första sex månader.

Det är symptomatiskt att över 700 journalister bjudits in från hela världen när den nya Volvo XC90 med pompa och ståt fick sin världspremiär den 26 augusti i Stockholm. Ändå finns bilen tillhanda för provkörning först i februari nästa år, och leveranserna inleds mot slutet av våren 2015.

Presentationen liknar en rock’n’roll-show, med avancerad ljusteknik, dånande musik och huvudartisten mitt på scenen, täckt av ett skynke. Vi befinner oss långt ifrån finländsk saklig präktighet. Sanningen är väl att image säljer bättre än kvalitet.

”Det såg nog inte lika proffsigt ut på genrepet kvällen innan. Men i dag var det flyt på showen”, konstaterade en av Volvoexperterna som var på plats för att berätta om bilen åt skaran av journalister.

Regn. Tidigare på dagen hade Stockholm visat sig från sin sämsta sida, när vi reportrar åkte i busskaravan från hotellet till konstcentret Artipelag på Värmdö ute i Stockholms skärgård. Det envist silande morgonregnet övergick under dagen i tätare eftermiddagsregn och ännu senare i lätt kvällsregn.

Här hjälpte det inte att Solsidan finns på motsatta sidan av Baggensfjärden. Eller att Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson med stab försöker beveka vädergudarna med rikliga offer på morgonen.

Men vädret hindrade inte presentationen av bilen som klokt nog var förlagd inomhus.

Ett utdrag ur mina anteckningar från evenemanget: ”Lågfrekvent brummel. Känns i hela kroppen. Musik med kvalitetsljud. ’Technology that makes life less complicated.’ Miljösnack med måsar, hav, renar och andra mjuka värden projicerade på bakväggen. ’Safety.’ Eterisk musik och en spöklik röst som hypnotiskt smyger in Volvos glädjebudskap i det undermedvetna.”

Få utanför Volvos strikt munkavleförsedda organisation hade på förhand någon aning om hur bilen egentligen ser ut. När skynket slutligen faller och avslöjar nykomlingen står där på scenen – en bil.

Erkännas skall att den är snygg för att vara en SUV, smäckrare och med läckrare linjer än den fyrkantiga låda som den efterträder. Men ändå ganska mycket samma som förut. Ingen radikal ombearbetning.

Nya Volvo XC90 bromsar vid behov automatiskt för cyklister, fordon och fotgängare under dygnets alla timmar.

Nya Volvo XC90 bromsar vid behov automatiskt för cyklister, fordon och fotgängare under dygnets alla timmar.

3D. Mycket av det som bilen, världens tryggaste, sägs det, ska erbjuda, ligger i alla fall under skalet.
”Den erbjuder till exempel som första bil i världen automatstopp vid vänstersväng om det är fara för kollision, samt skyddande funktioner om bilen åker av vägen”, berättar Kent Johansson som har det övergripande ansvaret för hela XC90-projektet.
Inuti känns bilen verkligen fräsch och rymlig. Instrumentpanelen domineras av en stor pekskärm som styr de flesta funktionerna. Det är svårt att bedöma hur lätt och intuitivt gränssnittet är i praktiken, men vid en kort introduktion känns det enklare än vissa andra pekplattesystem jag testat.
Johansson är märkbart nöjd och stolt över skapelsen och berättar att den är helt designad i datorn. ”Från 3D till produktion. Det är så man gör nu för tiden”, uttrycker han  saken.
Med facit på hand känns evenemanget lite som att lära sig simma på land, med en bil som finns på plats men som man ännu inte får köra. Utställningsföremålen var gjorda i Volvos prototypverkstad.
Att provsitta går för sig. Två säten fram och tre separata i säten i mitten med mångsidiga justeringsmöjligheter. Längst bak två dvärgsäten för tillfälliga passagerare.
Nå, egentligen är det relativt gott om utrymme vid bakrutan om man är under 170 centimeter lång. Och då är bagageutrymmet inte helt minimalt, vilket ofta är fallet i andra sjusitsiga bilar. Alla säten kan fällas ner skilt för sig.

Premium. Produktionen av gamla XC90 upphörde i juli, och linjen plockades ner i Torslanda i Göteborg för att skeppas till Kina. Där ska bilen ännu få ett fortsatt liv under namnet XC Classic. Nu pågår i Sverige installationen av den nya linje där XC90 skall tillverkas i stora volymer, åtminstone mätt med Volvo-
mått.
”100 000 sålda bilar per år är målsättningen”, säger företagets vd Håkan Samuelsson om den nya bilen.

Läs hela artikeln i papperstidningen!

Bo Ingves text och bild