Mobiluppstickare fiskar kunder

Amerikanska mobiljättars lukrativa affärsmodell hotas av två uppstickare med nya affärsmodeller.

Det är nystartade Republic Wireless och USA:s fjärde största operatör T-Mobile som gör att jättarna Verizons och AT&T:s feta vinstmarginaler naggas i kanterna.

De två bolagen har länge dominerat den amerikanska mobilmarknaden och krävt att abonnenter binder sig för fleråriga kontrakt. Kunderna har fått sina mobiler gratis eller till starkt subventionerat pris, men har sedan varit bundna till månadskostnader från 60 dollar och uppåt.

Mest radikal är Republic Wireless. Företaget säljer bara en telefon, Motorolas Moto X. Priset är 299 dollar. Mobilen har försetts med ett särskilt kretskort som får den att ständigt söka efter wifi-nätverk. Om den finner ett lokalt nätverk använder telefonen det.

Endast då inget wifi finns inom räckhåll använder Moto X mobilnätet, där Republic hyr kapacitet från USA:s tredje största operatör, Sprint.

Republic räknar med att kunderna har lokala nätverk hemma, på kontoret, fikastället och gymmet.

Genom att utnyttja dess nät, och bara använda mobiltekniken där ingen wifi finns, anser sig Republic kunna spara sina kunder stora pengar.

Dess månatliga abonnemang startar vid 5 dollar för kunder som tror sig klara sig helt utan mobilteknik och ständigt har wifi till hands.

För 10 dollar får kunden obegränsad tillgång till mobilnätet för telefonsamtal och textmeddelanden, men kan bara surfa internet när ett lokalt nät finns inom räckhåll. För 20 dollar kan kunden nyttja 3G-nät för data, men om han vill ha snabbare uppladdning via 4G går det på 40 dollar i månaden.

I slutet av januari sålde Google bort Motorolas mobilverksamhet, och därmed även Moto X, åt kinesiska Lenovo.

Telefonen har fått utmärkta recensioner. Wall Street Journals tekniktestare Walt Mossberg beskrev den som ”en första klassens smarttelefon med alla finesser.”

Någon kommentator menar att skärmens upplösning inte motsvarar till exempel Apple Iphone, men överlag är kommentarerna positiva. Mossberg hävdar också att operatören övervunnit tidigare svagheter efter en testfas, då man erbjöd en undermålig telefon och samtalen ofta bröts när kunden lämnade ett lokalt nät och behövde använda en mobilanknytning.

Skribenter förundras också över Republics låga månadskostnad. Det finns inget kontrakt, abonnemanget kan brytas när som helst. Dessutom ger operatören kunden rätt att byta abonnemang upp till två gånger i månaden.
Ifall kunden lever i tillfällig wifi-skugga, till exempel under en semester vid stranden, kan man välja det dyraste abonnemanget för en vecka och återgå till en mer ekonomisk betalmodell när man väl återvänder till ekorrhjulet.

Läs hela texten i pappersversionen av Forum!

Leif Bergström New York