Med 68 år på nacken säljer den flodhästliknande Muminkaraktären som aldrig förr, kanske tack vare att figurgalleriet fortsättningsvis förvaltas med ömsint men sträng hand av Tove Janssons arvtagare. ”Jag är absolut ingen affärskvinna, och jag hade inte alls tänkt börja jobba med figurerna,” säger Sophia Jansson, konstnärlig chef för Moomin Characters.
Moomin Characters hör till de mest lönsamma företagen i Finland. Med en oavbruten tillväxt under 36 kvartal i följd uppvisade bolaget ifjol ett rekordresultat och en kapitalavkastning på över 70 procent.
”Det är ju absurt, det blir nya rekord nästan hela tiden. Men det handlar inte bara om vinstmaximering, utan också om en plikt och respekt inför tidigare generationer. Man måste undvika förhastade och dumdristiga beslut, och tänka på längre sikt.”
Det säger Sophia Jansson, företagets styrelseordförande och största ägare, som har ett intimt men samtidigt kluvet förhållande till de välbekanta trollen och karaktärgalleriet.
Mumin förekommer på muggar, plåster, kaffepaket, lakan, disktrasor, tuggummiförpackningar, saxar, blöjor, pepparkaksformar, schampoflaskor och gummistövlar, samt tusentals övriga produkter. För att inte nämna på TV, film och i leksaksform. Och givetvis som folkkära böcker, på 44 språk.
Tove Jansson är Finlands genom tiderna mest översatta författare, och Muminfigurernas popularitet visar inga tecken på att dala, varken i Norden eller Japan – de två största marknaderna. Vad kan spräcka bubblan?
”Det är ingen enkel balansgång att förvalta och beskydda kulturarvet. Att behålla det så nära ursprungskreationen som möjligt och samtidigt sammanjämka den kommersiella biten. Ibland säger vi stopp, bland annat blir det definitivt nej om det handlar om våld, politik, pornografi eller religion.”
Julprodukter är ett svårt fall, eftersom Tove önskade hålla isär Mumin och trosfrågor. Hattifnattkondomer blev det stopp för på 1990-talet, medan Muminunderkläder existerar. Muminpappan spottar inte i glaset, utan gillar whisky, men i ett land som Finland blir det knappast aktuellt med någon Muminsnaps. Även om Snusmumriken röker pipa i originalböckerna, så hörs det regelbundna önskemål om att stryka denna detalj. Ingen nymoralist har ännu gått så långt att den krävt att karaktären ändrar namn för att hindra smygreklam för tobaksprodukter.
Läs intervjun i sin helhet i papperstidningen!
Torsten Fagerholm, text
Karl Vilhjálmsson, foto