Städa upp ditt eget Googleresultat och skicka negativa resultat till sida 2

If it is not on Page 1 in Google it does not exist

Om du är en känd eller politiskt aktiv person så kan du räkna med att andra människor Googlar dig. Är du en försäljare eller representant för ett företag så kan du räkna med att det första som händer efter att du träffat en ny människa är att de Googlar dig. Är du arbetssökande och på väg till en arbetsintervju så kan du räkna med att de helt klart har Googlat dig innan du kommer dit (även om det i princip är “olagligt” att fatta beslut grundade på källor som arbetssökanden inte själv uppgett, som framkom vid seminariet om “Jag anställer bara personer med 500+ FB-vänner” som Forum ordnade i November). Olagligt eller inte, du kan i alla fall räkna med att den som kanske skall anställa dig kommer att Googla dig. Då kan det vara bra att ha kontroll över sin resultatsida i Google för att få den att visa sådant innehåll som inte skadar dig. Detta kan du göra genom lite “sökmotorstädning“, dvs rensa upp ditt eget Googleresultat.

Vem behöver Googlestädning?

Jag skulle säga att alla bör ta kontroll över sitt Googleresultat idag. Men viktigast är det för sådana som redan har en eller ett par dåliga träffar på sitt namn i Google. Kanske någon som du har haft en dispyt med har skrivit illa om dig i en blogg eller ett forum? Kanske tidningsartiklar om dig inte visar den bild du vill ge av dig? Kanske någon som heter samma sak som du har fått en massa skit, och dyker upp i ditt sökresultat? Eller kanske du bara vill gardera dig inför framtiden och ha så mycket kontroll över ditt egna sökresultat att ingen framtida artikel kan komma att dyka upp där? Eller kanske du bara vill styla med en kul grej till dina kompisar? I varje fall så borde du testa att städa upp ditt sökresultat och börja äga det.

Exempelcase på Googlestädning

För att förklara hur en Googlestädning går till så skall vi ta ett exempelcase. Bjarne har anlitat en konsult för en tjänst, och det uppstod missförstånd, och de skiljdes som ovänner. Konsulten skrev illa om Bjarne i sin blogg, och när någon nu söker på Bjarne+efternamn så dyker den negativa artikeln upp på 4:e plats. Bjarne gillar inte detta, för han har dagligen kontakt med en hel del företag eftersom han representerar sin arbetsplats i många frågor. Han börjar snart märka att de människor han har möte med kanske har Googlat honom och läst det negativa blogginlägget, och det sätter honom i sämre position för att förhandla med andra företag. Vad kan Bjarne göra för att komma undan, och får bort det negativa resultatet? Det finns två sätt.

  1. Kontakta konsulten, red ut det skedda, och be honom ta bort artikeln. Det är ofta det enklaste alternativet, men kan i bland vara omöjligt.
  2. Gör minst 6 nya “sidor” som kan placera sig ovanför hans artikel i Google, och därmed trycka ner hans artikel till sida två i Google. Då är problemet så gott som fixat, för det som finns på sida 2 i Google blir aldrig sett. Detta kallas för Googlestädning eller rykteshantering.

 

Prova att Googla dig själv. Hur ser dina resultat ut? Finns där något på första sidan som du inte skulle vilja att fans där?

Hur gör man en Googlestädning?

Som sagt så går det ut på att skapa så många sidor i ditt namn så att de tar upp hela första sidan. Första sidan visar 10 resultat, så det kan hända att du behöver göra 10 “sidor”. Som du säkert ser när du Googlar dig själv så är det en typ av sida som ofta dyker upp, nämligen social media sidor. Din Facebookprofil och LinkedInprofil finns säkert bland top 10. Bra, för de är sidor du själv kan kontrollera. Vill du städa bort andra resultat så skall du börja med att skapa sådana här sidor:

  1. En Facebook profil (det har du säkert redan)
  2. En LinkedIn profil
  3. Ett Twitterkonto i ditt eget namn (det fungerar fast du bara Twittrar en eller två Tweets i början)
  4. En Google+ profil
  5. Ett Youtube konto om du har en video eller två du kan ladda upp
  6. Ett Vimeo konto (Ladda upp samma videor dit)
  7. Ett Xing konto (Linkedin-liknande)
  8. En Pinterest profil
  9. Ett Quora konto
  10. En About.me sida
  11. Ett Flickr konto
  12. Ett Picasa konto
  13. Du ser säkert mönstret, skapa en profil i ditt namn på alla sociala medier du hittar.

 

Gör detta, och länka ihop dem så bra det går. Länka från About.me sidan till alla. Länka från Google+ kontot till alla. Vänta en vecka eller två och googla dig igen. Hur har dessa profiler placerat sig? Har de skuffat ner det negativa resultatet? Troligtvis så har de det, men jag skulle gissa att det negativa resultatet ännu finns någonstans nere på första sidan, för Google gillar att visa varierande resultat. Så ifall det negativa resultatet är ett blogginlägg så behöver du också göra blogginlägg. Så här fortsätter du:

  1. Gör en wordpress.com blogg i ditt namn. Det är gratis och enkelt. Skriv lite om dig själv och länka till alla profiler du skapade tidigare.
  2. Gör en blogspot.com blogg i ditt namn. Också gratis. Skriv lite om dig själv och länka till alla profiler.
  3. Gör ett par till “gratis bloggar” om det behövs. Det finns hur många som helst. (papper.fi, ratata, blogg.se, mm. Bara googla fram dem). Länka ihop alla. (Alla bloggar länkar till alla andra bloggar och till alla profiler)

 

Vänta några dagar och Googla dig. Nu har du gjort 10-15 sidor i ditt namn. Förhoppningsvis så är nu det negativa inlägget på sida två i Google. Ifall det ännu inte har försvunnit så måste du kanske göra ännu ett par sidor. Vilka slags sidor är det då dags att ta till?

  1. Gästblogga på någon annans blogg. Så som jag gör här på Forummag.fi. (Dock inte av denna orsak, mina resultat är nog i skick 🙂 )
  2. Fixa en sida om dig på din arbetsplats eller förenings hemsida.
  3. Om möjligt, gå med i ett par forum i ditt eget namn och skriv en bra profilbeskrivning om dig, och var lite aktiv i forumet. (Tidskrävande, jag vet)

 

Länka ihop allt. Länka till dina gästblogg inlägg från alla bloggar. Har du kanske varit föreläsare någonstans så att du finns presenterad på någon hemsida? Länka dit från alla dina gratisbloggar. Finns det en positiv tidningsartikel som nämner ditt namn? Länka dit från alla dina gratisbloggar. Känner du andra bloggare? Be dem att länka till lite av dina “nya” sidor.

Efter allt detta så har du så många sidor och profiler som har blivit starka av allt ihoplänkande så att det negativa resultatet troligen har förpassats långt ner på sida 2 i Google, och sida 1 är full med artiklar som du själv kan påverka innehållet i. Se bara till att ALDRIG länka till det negativa inlägget någonstans. Är det negativa inlägget ännu inte borta (inte troligt dock) så måste du fortsätta i samma stil, eller kanske till och med anlita experthjälp. Men troligtvis så är det negativa sökresultatet nu på sida två, och inget att bry sig om längre.

Googlestädning går också att göra med företagsnamn

Som du säkert nu förstått så går detta också att göra med företagsnamn ifall ditt företag finns omnämnt i dåliga sammanhang någonstans på förstasidan i Google. Det är dock en aning mer utmanande här, men också fullt möjligt.

Hoppas du får ditt Googleresultat i skick! Hälsningar Jonathan