Silicon Valley utmanar Hollywood

Smörgåsbord. Strömningstjänster och algoritmer har de senaste tio åren förändrat hur vi konsumerar underhållning som film och musik. Foto: Mostphotos

Nu åker handskarna av: teknikjättarna utmanar TV-, strömnings- och filmproduktion genom massiva satsningar för att fånga publikens intresse.

De största teknikföretagen vidgar ambitionerna till angränsande verksamheter. Nu satsar såväl Google, Apple som Facebook på TV-och filmproduktion. De avsätter alla betydande budgetar som gör att konkurrensen i den branschen väntas bli än hårdare.

Google, som äger Youtube, sägs vara redo att plöja ned 3 miljoner dollar per episod för en dramaserie. Facebook söker material som kan locka en yngre publik och stimulera debatten på sociala medier. Apple sägs ha en budget på 1 miljard dollar för sina satsningar.

Den kommande strömmen av investeringar från teknikjättarna välkomnas av Holly­wood. Men analytiker menar att industrin redan genomgår en omvälvande förändring som följd av den digitala revolutionen. När teknikledarna nu också satsar stora pengar på produktion av medieinnehåll är effekterna svåra att förutse.

Maratonvanor. Videostreamingföretagen Netflix och Amazon producerar sedan ett tag sina egna filmer och serier. Netflix har vänt upp och ned på TV-industrins långvariga tradition att släppa en episod per vecka och låta berättelsen utvecklas successivt under året genom att i stället släppa alla nya episoder på en gång och därmed ge tittarna valet att kanske se dem alla i en maratonsittning.

Film- och TV-industrin har redan upplevt hur tittarnas vanor förändras i och med ny teknik. Först betraktade biograferna VHS- och DVD-butikerna som ett hot, men produktionsbolagen kunde snart utnyttja dem som en ny intäktskälla. Nu har butikerna försvunnit och ersatts av streaming, och stora TV-bolag i USA säger att knappt hälften av deras inkomster numera kommer från reklam.

Och tur är det. Amerikansk TV-reklam uppgick till totalt 7 miljarder dollar 2016, första året då köpen av digital reklam var större än TV-reklamen. Samtidigt har biograferna upplevt en usel sommar, enligt filmkritiker åtminstone delvis beroende på en rad floppar av tilltänkta storfilmer. För första gången sedan 2006 tros sommarens intäkter från USA-biograferna bli mindre än 4 miljarder dollar. Biljett­försäljningen har fallit 13,4 procent från föregående år.

Finansanalytiker ser den tekniska och ekonomiska utvecklingen som bidragande orsaker. Resultatet är att de aktienoterade biokedjorna alla sett sina börskurser falla de senaste tre månaderna, i ras från 45 till 15 procent.

Leif Bergström text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!