Ta ett ledande finländskt företag inom digitalisering och koppla ihop det med Japans näst största reklambyrå, så uppstår nästan säkert ljuv musik.
”Att bygga upp ett företag i världens åttonde största stad och tillika världens tredje största ekonomi är otroligt spännande”, säger Aki Saarinen, chef för det finländska digitala stjärnskottet Reaktor i Tokyo som nyligen inledde samarbete med reklamfirman Hakuhodo.
Asakusa i nordvästra delen av centrala Tokyo är ett skojigt område att promenera i. Här säljs traditionella japanska produkter och här ligger Sensoji, ett berömt buddhistiskt tempel tillägnat bodhisattvan Kannon (varefter kameratillverkaren Canon är uppkallad).
”Hit tar jag ibland bekanta som kommer till Tokyo på besök”, berättar Saarinen när vi tar en runda i området.
Han är diplomingenjör från Aalto-universitet och teknikintresset väcktes tidigt.
”Jag är nyfiken av naturen. Redan som barn plockade jag isär nästan alla elektroniska apparater jag fick. Oftast kunde jag sedan inte få ihop dem igen. Men det gjorde inget, det var mer intressant att veta vad som fanns inuti dem.”
Soluppgångens land. Reaktor är en av kometerna på den finländska företagshimlen och specialiserat på utvecklandet av digitala tjänster. Företaget har runt 400 anställda, varav en tiondel utanför landets gränser: förutom i Tokyo finns även utlandskontor i New York samt Amsterdam.
”Vi hjälper större företag att digitalisera sin affärsverksamhet, så att det dels blir bättre för användarna och därtill genererar mer inkomster”, förklarar Saarinen och nämner Finnair samt Nasdaq som exempel.
Men nu befinner vi oss alltså i närapå 40-miljonerstaden Tokyo (metropolområdet medräknat), där Reaktor öppnade sitt första utlandskontor i december 2013.
”Jag kom till firman 2009 och 2013 var jag med och byggde upp ett av Reaktors största samarbeten tillsammans med Samsung i Korea. Vi såg redan då goda möjligheter också i Japan och på andra håll i Asien.”
Hur gör då en finländsk firma när den etablerar sig i ett på många sätt så annorlunda land som Japan?
”Första steget är att köpa en flygbiljett. Den här marknaden är väldigt svår att närma sig utan att själv finnas på plats.”
Hade bolaget redan kunder när Saarinen flyttade hit?
”Vi hade tidigare haft ett samarbete med Toyota, men det var inte längre aktivt. Så jag fick börja bygga upp affärsverksamheten från noll så fort jag landat i Tokyo. På några månader hann det bli flera hundra möten och jag träffar fortfarande väldigt många människor i mitt jobb”.
Sören Viktorsson text & foto
Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!