Ansiktslyftade Ford Focus är en bil som blir bättre ju mera man kör med den.
Inne är bilen radikalt nydesignad. Det knapphelvete som tidigare dominerade mittkonsolen har ersatts med en pekskärm.
Det låter misstänkt med en pytteliten motor på en liter och tre cylindrar i en så här pass stor bil. Men tji får man, turbomotorn på 125 hk för bilen längs backiga småvägar i låga hastigheter på femman utan att över huvud taget kännas ansträngd. Det känns som om man inte behöver växla överhuvudtaget då bilen drar smärtfritt från dryga 1 000 varv. På motorvägen accelererar bilen klart i hastigheter kring 120 km/h.
Ensam kändes bilen ganska ljudlig men i praktiken är läget ett annat: samtal kunde föras i normal samtalston, även med baksätespassagerare, fast bilen hade dubbdäck.
Låg friktion är en av hemligheterna bakom moderna bilars relativt låga bränsleförbrukning trots kraftigare motorer och tyngre bilar.
Focus är ett praktexempel på det: bilen har över huvud taget ingen motorbroms och rullar långa sträckor för sig själv innan man lite måste peta på gaspedalen igen. Den som lär sig utnyttja den här egenskapen till fullo kan säkert klart sänka bränsleförbrukningen.
Summa summarum: Focus gav mersmak. Pris: Ford Focus Ecoboost 125 hk Titanium 24 200 euro. Pristillägget för farmarversionen är cirka 1 000 euro.