I fjol passerade skivindustrin en milstolpe: för första gången såldes i Nordamerika mer digital nätmusik än fysiska skivor. I Finland lär det dröja flera år innan vi är där, säger en branschföretagare.
Enligt marknadsundersökningsföretaget Nielsens Sound Scan-rapport från början av januari, stod nerladdad och strömmad digital musik för 50,3 procent av försäljningen 2011. Jämfört med året innan ökade försäljningen av digital musik med 8,4 procent samtidigt som försäljningen av fysiska skivor sjönk med 5 procent.
Brian Zisk som står bakom branschevenemanget SF Music Tech Summit, säger till CNN Money att det i hög grad är utbredningen av smartmobiler med musikspelare som varit katalysator till den digitala musikens frammarsch.
”Möjligheten för folk att köpa musik var som helst har utvidgat den digitala marknadsplatsen. Man behöver inte längre gå till en fysisk butik”, påpekar han.
Finland efter
När det gäller intresset för digital nätmusik (nerladdad och strömmad) ligger Finland klart efter Nordamerika. Här stod nätmusiken för 20 procent av försäljningen i fjol. Enligt IFPI Finlands statistik minskade försäljningen av fysiska skivor med 6 procent i fjol medan den digitala musiken ökade med 4 procent. Ökningen var dock mindre än organisationen hade väntat sig. En orsak till det tros vara nedläggningen av musikförsäljningen via Nokias Ovi-mjukvarubutik.
Fortsätter ökningen av digital musikförsäljning i samma långsamma takt tar det upp till tio år innan den digitala musiken går förbi fysiska skivor i Finland, säger Patrik Lindberg på sajten Meteli.net som sålt download-musik i flera år. Han tror dock att utvecklingen kommer att accelerera.
”I praktiken tror jag vi kan räkna med cirka fem år innan den digitala musiken gått förbi. Det som sätter fart på utvecklingen är den strömmade musiken, tjänster som Spotify”, säger Lindberg.
Tillväxtpotential
Enligt IFPI står just Spotify för en betydande del av ökningen av den digitala musikförsäljningen. Men det är långt kvar tills taket är nått.
“I Finland finns det fortfarande stor tillväxtpotential när det gäller digital musik”, säger Spotifys nordiska vd Öjje Holt i ett pressmeddelande från IFPI Finland.
Förutom USA är Storbritannien och Sverige andra länder där den digitala musiken tagit stor del av marknaden. Att de finländska musikkonsumenterna är konservativare tror Patrik Lindberg bland annat hänger samman med en utbredd motvilja bland finländarna mot att betala med kreditkort på nätet.
Patrik Harald
En utförligare version av texten finns i pappersversionen av Forum.