Årets X-pris går till den uppfinnaren eller det företaget som på bästa sätt lyckas omvandla koldioxid till en produkt. Det prestigefyllda vetenskapspriset lanserades 1996 och fungerar som en språngbräda för tekniska status quo-situationer.
Air Co i Brooklyn började i höstas distribuera sin nya vodka till barer och restauranger i New York. Carbon Cure från Nova Scotia bygger det professionella nätverket Linkedins nya högkvarter i Kalifornien med en starkare betong. Dimensional Energy vid Cornell-universitetet efterhärmar plantornas fotosyntes för att producera bränsle. Alla tre använder koldioxid i produktionen, i syfte att motverka klimatförändringen. De är också finalister i Carbon X Prize, som skulle ha utsett en vinnare under våren men som så många andra evenemang har coronakrisen skjutit prisutdelningen på framtiden.
Priset ska gå till det projekt som mest framgångsrikt kan reducera koldioxidutsläppen från ett kol- eller naturgaskraftverk och använda koldioxiden i produkter med störst vinstpotential. Andra finalister presenterar alternativ till plast, en ny läkemedelsingrediens, och Carbon Upcycling vill genom att addera koldioxid under stort tryck skapa nya nanomaterial.
Tävlingen sätter upp mål. X-priset är uppmärksammat och skiljer sig från de flesta andra vetenskapspris. Till exempel Nobelpriset låter en grupp akademiker utvärdera forskares redan publicerade rön. X-priset sätter i stället upp mål som ska uppfyllas och låter de tävlande arbeta mot målen under en förutbestämd tidsperiod. Priset inspirerades av 1919-års Orteig-pris som utlovade 25 000 dollar till den som först kunde flyga nonstop från New York till Paris. Det dröjde till 1927 innan Charles Lindbergh överraskande tog hem vinsten.
Det första X-priset utropades 1996 och målet var att bygga en rymdfarkost för tre personer som två gånger under två veckor kunde skjutas upp till gränsen mellan jordens atmosfär och rymden, 100 kilometer upp. Priset på 10 miljoner dollar vanns av Space Ship One. Totalt uppges de tävlande ha investerat över 100 miljoner för att visa ny teknik för rymdfärder.
För finalisterna är det mer än bara prestige och prispengarna som står på spel. Vinst – eller bara en hyfsad placering – innebär positiv uppmärksamhet och värdefull gratisreklam.
Miljöaktivister talar normalt om behovet att minska koldioxidutsläppen. X-priset vill i stället utmana förorenande företag att göra något av gasen, snarare än att bara öka föroreningarna. Det är sedan länge känt att koldioxiden kan omhändertas, vanligen ger det dock ingen positiv effekt på rörelseresultatet. Den här tävlingen försöker bevisa miljöinitiativ också kan öka profiten. Prissumman garanteras av NRG Energy och flera kanadensiska oljesandsföretag.
Leif Bergström text
Läs hela artikeln i papperstidningen.