Mobiltillverkaren Jollas vd Jussi Hurmola berättade på tisdagen att han det senaste halvåret träffat 100–200 investerare i flera världsdelar.
Att jaga investerare för den vågade Jolla-satsningen har inte varit någon lätt uppgift, avslöjade Jussi Hurmola vid Summer of Startups-evenemanget i Otnäs på tisdagen.
“En vanlig reaktion från investerarna har varit att visst är de intresserade ifall någon annan investerar först. Därför var den första investeraren avgörande”.
Enligt Hurmola har det blivit lättare att vända sig till investerare efter att Jolla fått så mycket positiv publicitet. Han träffar fortsättningsvis investerare varje vecka. Hurmola tror att den goodwill som uppstått kring Jolla hänger samman med att företaget erbjuder någonting annorlunda.
Hurmola gav inte mycket ny information om hur jobbet med mobilen framskrider, eller när och var man kan köpa en Jolla-mobil. Han sade dock att de största entusiasterna kommer att ha möjlighet att i ett tidigt skede köpa en Jolla online.
Hurmola tillfrågades också varför Jolla inte har någon webbplats.
“Vi vill inte ha en webbsajt med bara statisk information. Vi öppnar en när vi har någonting att kommunicera. Fram till dess är det Facebook och Twitter som gäller.”
Hurmola sade att han själv använder en N9-mobil, det vill säga den enda Meego-mobil som Nokia släppt. Han påminde om att Meego de facto är en existerande plattform med ett ekosystem där många parter redan är engagerade.
Patrik Harald