Lenita Ingelin är ny vd för Paulig Coffee. Hon har jobbat på Paulig sedan 2013 och innan dess på bageriföretaget Vaasan samt livsmedels- och dagligvaruföretaget Unilever.
Hurudant kaffe dricker finländare helst i dag?
Vi finländare är världsmästare på att dricka kaffe, vi dricker cirka 10 kg per person och år. Det hör verkligen till vår kultur och vår vardag. Ljusrostat kaffe står fortfarande för 80 procent av allt kaffe, men mörkrostat är en trend som har vuxit mycket på sistone. Internationellt sett är däremot ljusrostat en stor trend just nu. I ett ljusrostat kaffe kommer karaktären hos bönorna fram på ett helt annat sätt. Vi har varit väldigt trendiga länge här i Finland om man jämför med andra länder.
Vilka andra trender ser ni inom kaffe?
Många vill ha flera kalla alternativ till alkohol och traditionella läskedrycker. Cold brew, kallbryggt kaffe, är ett alternativ. Det är en trend som vi plockade upp från USA och hämtade till Finland för några år sedan. Kaffet är faktiskt kallbryggt, det är inte ett kaffe som man har kylt ner, och det ger kaffet en mjukare smak. I Sverige har vi köpt in oss i företaget Mode Cold Brew som gör en färdig produkt på flaska och i Finland har vi utvecklat ett koncept där caféerna kan brygga kallbryggt kaffe. En annan trend är att folk är beredda att sätta mera tid och energi på sitt kaffe hemma, allt fler köper hela bönor och vill mala sitt kaffe själva. I och med cafékulturen ökar konsumenternas förväntningar och många vill ha en viss nivå på kaffet också på jobbet. Fler och fler restauranger ser värdet i att lyfta fram varifrån kaffet kommer, på samma sätt som man kan berätta en story om vinet och maten.
Hur ser ni på mikrorosteriernas växande marknadsandelar?
Det är väldigt bra för kaffekulturen och konsumenterna att det finns både mikrorosterier och större rosterier. Paulig har tre rosterier i Finland. Vi har ett stort rosteri i Nordsjö och det medelstora rosteriet Robert Paulig Roastery i Borgå där vi kan göra mindre serier, till exempel skräddarsydda produkter för våra kunder. Dessutom har vi ett eget mikrorosteri i vårt café Kulma i centrum av Helsingfors. Där tar vi in väldigt små partier med specialkaffe och kan prova på nya grejer. Fördelen med att vara ett stort rosteri gäller främst hållbarhetsfrågor. Vi köper var hundrade kaffeböna i världen och har mycket resurser att jobba med hållbarhet bland kaffeodlarna. Är man stor kan man ha en stor positiv inverkan via sina val och aktiviteter.
På vilket sätt jobbar ni med hållbarhet?
Vi jobbar för en ljus framtid för kaffe. Klimatförändringen är en stor hotbild för kaffeodlingarna. För att det ska finnas kaffeodlare i framtiden måste kaffeodlarna få en bra utkomst så att de kan leva på det och så att det är intressant för nästa generation att ta över. Vi jobbar i projekt i ursprungsländerna via organisationer som Coffee & Climate och International Coffee Partners, eller via våra partner där vi köper kaffet. Projekten har som målsättning att undervisa kaffeodlarna i hur de ska göra för att maximera skörden och göra verksamheten lönsam, samtidigt som de kan motverka klimatförändringen till exempel genom att plantera in skuggträd bland kaffeodlingarna. Vi jobbar också i projekt där vi försöker hjälpa hela samhället, till exempel stöda undervisning för barn. Jag besökte Costa Rica förra hösten och det öppnade ögonen för hur lång kedjan är. Då man ser hur många arbetsskeden det är i tuffa förhållanden innan bönan ens är på väg hit till vårt rosteri får man stor respekt för arbetet som görs där. Det har också en stor inverkan på hållbarheten hur man använder kaffet hemma, att man kokar den mängd man tänker konsumera så att det inte uppstår svinn.
För att skapa debatt om kaffets framtid lanserade ni i våras Blend 2080, hur togs det emot?
Blend 2080 var ett försök att kopiera kaffe inspirerat av råvaror man använde som surrogat under krigstiden. Vi gjorde ett parti som vi lyft fram på kaffefestivaler och evenemang , och det har väckt intresse också internationellt. Vi ville vi visa att kaffe är en väldigt unik produkt som är oerhört svår att kopiera. Teamet som jobbade med det här har gjort ett bra arbete och resultatet är helt okej. Men det är ju inte kaffe, tyvärr.
Hur ser du på betydelsen av olika certifieringar?
Vi har olika certifieringar, till exempel UTZ, ekologiskt och Fairtrade. Vissa fokuserar mera på miljön, andra på arbetsförhållanden. Vi har ett löfte att vid slutet av året ska 100 procent av vårt kaffe komma från verifierat hållbara källor och vi kommer att nå målet. I slutet av fjolåret låg vi på 70 procent. Intresset för certifieringar ökar hela tiden bland konsumenterna, i dag tänker 3 av 10 finländare på certifieringar då de väljer kaffe, bland yngre konsumenter är andelen 50 procent. Internt har vi redan länge jobbat med dessa frågor, för oss är det ett sätt att säkerställa att det finns kaffe av bra kvalitet också i fortsättningen.
Hur känt är Paulig som varumärke utomlands?
Vi har verksamhet i Sverige, Norge, Ryssland och Baltikum. I Ryssland har vi stark position som näststörst på marknaden och där ökar kaffekonsumtionen väldigt mycket. Vår starkaste tillväxt sker i Ryssland. I Baltikum har vi funnits väldigt länge och vi är marknadsledare i Estland och Litauen. I Sverige och Norge jobbar vi mycket via out of home, det vill säga kaffe till hotell, restauranger, caféer och kontor. Vi är ganska nya på de här marknaderna och har ambitioner att växa. Fastän kaffe är en global produkt så varierar de lokala smakpreferenserna och köpbeteendet väldigt mycket.
Hur kokar man den perfekta koppen kaffe?
Välj kaffe enligt vad du ska bjuda på, ett ljusrostat kaffe passar bra till mildare smaker medan ett mörkrostat passar bättre till choklad. Använd rent, friskt vatten, så färskt kaffe som möjligt och en ren kaffekokare. Mät upp kaffet med mått så att du får rätt mängd, då blir det rätt smak. Avnjut kaffet i gott sällskap och ta dig tid att njuta av stunden, ibland kan det också vara en stund man har för sig själv.