Hösten i Helsingfors överraskar alltid med sitt bistra väder. Då är sommarens uteserveringar och grillkvällar bara ett minne och det gäller att sikta in på andra umgängesformer. Men med de mörka kvällarna börjar också uppladdningen inför den stora festsäsongen inom restaurangbranschen – tiden mellan november och januari med alla företags-, jul- och nyårsfester.
Desto bättre orsak att ta telefonen och äntligen få ihop en restaurangkväll med goda vänner. I Helsingfors finns även denna höst en handfull nya intressanta restaurangadresser att besöka, endera för lunch eller middag. Sedan maj har centrumfolket varit tvungna att bestämma vilkendera av krögarduon Tomi Björcks och Matti Wikbergsrestauranger man ska äta lunch på. Nya Boulevard Social ligger ett trestegshopp mot Hotel Klaus K från populära Gaijin i hörnet av Bulevarden och Georgsgatan. Boulevard Socials mat lämnar krögarnas bekanta asiatiska tema och bjuder på smaker från bland annat Libanon, Marocko och Turkiet. För att pumpa upp stämningen ytterligare finns en välförsedd bar med duktig bartender till hands. Glatt, bullrigt och socialt som namnet lovar, men trots populariteten kräver medelhavssmakerna fortfarande lite justering. Och lunchpriserna som börjar vid 24 euro formstöper fortfarande klientelet på ett tråkigt sätt, helt som på Gaijin.
Denna höst finns ytterligare en god orsak att besöka det vindpinade Salutorget. Inte bara för en värmande kopp kaffe med köttpiråg, utan för Bistro Pure på adressen Norra Esplanaden 9. I den historiska hörnbyggnaden huserar numera Bisto Pure i gatuplan och stjärnrestaurangen Luomo i övre våningen.
Toppkocken Jouni Toivanen och sommelier Mika Mattilastår fortfarande bakom rodret, och speciellt bistron har väckt stort intresse bland matfolket. Hurdan är maten då, kvarstår frågan. Den som känner till Toivanens stil förstår att svaret kan vara lite vadsomhelst. På en lunch vid köksbaren visar sig en ärtsoppa vara en briljant, illgrön purésoppa med en mild mandelkräm som överraskande smakbrytning i botten av skålen. Runda puckar av gösfärs späckade med grädde är brynta till en nästan knäckig smak men med saftigt inre. Ett potatismos med spenat och en syrligt kryddig sås på piquillochili lyfter husmanskosten till nya sfärer. Köket följer sin egen stil och man gör i princip vad man vill så länge det smakar gott. En hattlyftning för den attityden.
Att centrum av staden är full med medioker snabbmat vet alla som äter där på daglig basis. Vill man se en kö till en snabbmatsrestaurang ska man vandra upp till Lönnrotsgatan 9 till nya Cholo, som bjuder på mexikansk street food. I praktiken innebär det fyllda tacos på mjuka tortillas och riktiga burritos fyllda med valfri kött- eller ostfyllning. Snyggt, effektivt och betydligt mer ambitiöst än på de kedjeägda snabbmatsrestaurangerna i kärncentrum. Som garanter för de billiga, goda och autentiska mexikanska smakerna står Manu Torchio och Karina Paakki som också driver populära La Patrona i samma kvarter på Annegatans sida.
Höstens främsta nykomling är utan tvekan lilla Restaurant Ask på Estnäsgatan 8, känd som Safkas och Luomos exlokal. I köket står Filip Langhoff med köksteamet medan frun Linda Stenman-Langhoffbasar för sal och drycker. Konceptet kretsar kring en fyra- eller åttarättersmeny gjord på väl valda råvaror av vilka de flesta är ekologiska. Salen fungerar bra i sin harmoniska och avskalade stil medan rätterna byggs upp kring huvudgrödan, köttet eller fisken. Mycket lovande start, även om paret Langhoff har grönt kort att med tiden ta ut svängarna ytterligare i smakvärlden.
Tills vidare har Ask endast kvällsöppet, men i december utlovas också lunch för den som letar efter annat än den klassiska snapsfuktade sillen och julskinkan.
Kenneth Nars, text
Kenneth Nars skriver om trender i restaurangvärlden och ger tips om kulinariska upplevelser i när och i fjärran.