Ibland kan jobbet kännas motigt. Men om du ständigt går omkring som en olycklig kontorszombie kan det vara dags att tänka om. Våga prata om den mentala arbetshälsan med kolleger så ska du få se att du inte är ensam om dina känslor.
Arbeta med det du upplever som kul så kommer pengarna automatiskt. Det är något vi säkert alla har hört talas om – visst låter det idylliskt och härligt, men handen på hjärtat; gillar du faktiskt ditt arbete? Jag känner ganska få personer som verkligen gillar sina jobb, däremot gillar de pengarna, förmåner såsom betald semester och pensionsarrangemang, statusen, makten och kontrollen. De flesta arbetar för att ha råd med sina nöjen, resor, hobbyer, hem och stugor, och inte för att de faktiskt gillar att utföra de sysslor som ska utföras.
Ett arbete är inte bara ett arbete, det är 35– 45 timmar per vecka vilket gör hela 1 500– 2 000 timmar per år. Lägg dessutom till de mentala aspekterna av att fundera på sitt jobb på kvällar och veckoslut, så blir det en stor del av den vakna tiden. Även om din hälsa och din kärlek är viktigare så är jobbet en väldigt stor del av ditt liv, på gott och på ont. Folk man känner ytligt säger att allt är bra med jobbet och kärleken hemma, men de flesta man känner väl eller mycket väl brottas med enorma problem på jobbet och med sin relation i hemmet, det måste ju vara så att vi är ärligare mot dem vi känner väl än dem vi känner ytligt, eller hur?
Våga bryta tabu! Jag har själv brottas med arbetsångest till och från tidigare i min karriär och jag har till en början trott att jag har varit ensam om detta. Jag har valt att tala öppet om detta tabu och genast när jag har gjort det har jag fått höra tuffa och svåra saker från andra. En stor anledning till att det finns en otillfredsställelse är pressen och stressen som är relaterad till vinstmaximering. På ren svenska: en kostnadsjakt i kombination med ambitioner om en högre omsättning, det handlar i praktiken om pengar, antingen är du för dyr i drift eller så drar du inte in tillräckligt med pengar till bolaget.
Enligt en undersökning från februari 2020, utförd på uppdrag av Linkedin i Sverige, känner många obehag bara av att tänka på sitt nuvarande arbete. Över 50 procent av de tillfrågade har mått dåligt den senaste femårsperioden, men valt att inte berätta detta för sina kollegor. De mår helt enkelt psykiskt dåligt på grund av jobbet vilket leder till försämrad sömn, ökad anspänning och ökad oro.
”Om vi bryter benet hade vi sagt det direkt, eller om vi har feber. Samma sak om man behöver glasögon eller får musarm. Men när det gäller hjärnan finns det ett upplevt problem. Jag tror man är rädd för att missgynnas på arbetsmarknaden om man berättar”, säger Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin, i en intervju för Aftonbladet.
Kommande dokumentärfilm. I mars offentliggjorde den (delvis) finlandssvenska dokumentärfilmaren John Webster sitt nya filmprojekt som handlar om folk som hatar sina jobb. ”Miljoner människor går omkring och spelar teater att allt är bra”, har han sagt.
Det började med att Webster blev väldigt medveten om att många i hans bekantskapskrets känner sig mycket olyckliga med sina jobb. De arbetar hårt och gör i princip ett bra jobb, de är ute efter en karriär men de mår samtidigt mycket dåligt. Enligt Webster är detta inte något finländskt fenomen, utan ett globalt fenomen. Det finns något med hur vi strukturerar vårt kontorsarbete som gör att människor inte är motiverade och inte är tillfredsställda.
Webster har undersökt varför folk mår så pass dåligt som de gör; han har rest runt i världen och besökt arbetsplatser. Ett stort problem är att personalen lider i tysthet, utan att våga uttrycka känslor och åsikter. Många tycker det är bättre att hålla käften på grund av rädsla att bli uppsagd vid nästa samarbetsförhandling eller nästa gång organisationen förändras. De flesta tror att de är ensamma om detta men egentligen är 80 procent av de kontorsanställda bortkopplade och omotiverade.
Boven i dramat är dåligt ledarskap, vilket ligger bakom 70 procent av problemen. Bara för att man har lyckats med sin karriär och blivit chef och ledare så innebär det inte att man är bra på att vara ledare och coacha andra som befinner sig på en lägre nivå i organisationen. Det finns inget som säger att Roger Federer kommer att bli en bra coach den dagen som han lägger racketarna på hyllan, det finns inget som säger att man måste ha varit en världsspelare i tennis för att bli en bra coach.
I dag mår jag mycket bättre för jag har insett att man kan göra vissa saker för att må bättre. Det som hjälpt mig är att arbeta med två helt skilda saker, två parallella karriärer: ekonomisk rådgivning och seriös tenniscoaching. Det är ett fantastiskt bra sätt att komma loss från ångesten och tristessen som kommer av att jobba med ett enda yrke. Motion och musik har också hjälpt mig samt att inte arbeta i någon organisation, utan att vara egen företagare utan att behöva rapportera till någon eller tillfredsställa andra chefer och delägare. Det går inte att göra alla nöjda i en organisation, det slutar alltid med bråk och konflikter.
Den svenska psykiatrikern, hjärnforskaren och författaren Anders Hansen anser att man inte behöver terapi, lyckopiller eller sjukskrivningar. Hans recept bygger på tre saker: 1) God sömn 2) Goda relationer 3) Motion och hälsosam kost. Och jag kan bara hålla med.
Vi gräver vår egen grav om ersättningen är tillräckligt hög. Visst är det trevligt att ha en (mycket) hög lön. Men en hög lön har också sina nackdelar. Stressen och pressen tar kål på dig. Kom ihåg att du bara har ett liv. Begränsa hur många år du utsätter dig för ohälsosam stress i jakten på att maximera lönen.
Johan Hultkrantz text