Från internationell succé till Finlandslansering

Tio år av framgång. Balmuirs grundare Heidi Jaara erövrade först världen och sedan hemmaplan.

Vad är hemligheten bakom Uleåborgföretaget Balmuirs hisnande internationella framgångar? Forum kikar in bakom ridån.

Utomordentlig kvalitet, service samt pålitlighet – och hårdsatsningar på de stora branschmässorna i Paris där man givetvis ska synas på huvudstråket vid röda mattan. Det är Balmuirs framgångs­recept. Att kungligheter och filmstjärnor använder produkterna är förstås en bonus.

Balmuirs grundare Heidi Jaara sprudlar av energi. Hon har i två dagar kollat in arbetet med Balmuirs första flaggskeppsbutik på Esplanaden i Helsingfors som öppnar i augusti tioårsjubileet till ära. Företaget växer så det knakar och öppnar en webbutik. Det är mycket som ska hända.

”Jag har från början siktat internationellt och aldrig ens tänkt på att först försöka slå igenom på den inhemska marknaden. I Finland är man blyg och anspråkslös och det är inget bra sätt att erövra världen på.”

Silkeslent. Balmuir är mest känd för sina högklassiga mohair- och kashmirprodukter.

Vi hinner knappt sätta oss ner på caféet mitt i stan och hugga in på salladen förrän det stiliga unga paret i bordet bredvid tar kontakt med Jaara som givetvis direkt noterat att kvinnan bär Balmuirs storsäljare Helsinki-scarfen.

”Jag är en stor beundrare av dig och det du uppnått. Balmuir är fantastiskt”, säger kvinnan och ler.

Det beskriver businesskvinnan Heidi Jaara i ett nötskal. Det visar sig att paret är från Balmuirs hemstad Uleåborg. Världen är liten. Men i allmänhet är det inte många som ens vet att mode- och inredningsföretaget är finländskt.

Kungahus och kändisar. Balmuir finns i över 70 länder. Vilket prestige­fullt varuhus du än besöker runt om i världen så hittar du bolagets produkter. Liberty i London, Magasin du Nord i Köpenhamn, Tsum i Moskva för att nämna några. Och Japan: japanerna är som galna efter Balmuir och dit går cirka fem procent av försäljningen. Kungahusen i Sverige, Monaco, Qatar och Saudiarabien är Balmuir­anhängare, likaså Tina Turner, Tom Hanks, Shakira och George Clooney.

”En saudiarabisk prinsessa beställde allt vi har i katalogen”, berättar Jaara.

Den internationella framgångssagan är utan like och Jaara får det att låta så enkelt. Men det är klart att det inte varit enkelt. Vägen till toppen är tuff och kräver kunskap, engagemang och hårt arbete.

”Vill du lyckas ute i stora världen så ska du satsa stort. Varje år levererar vi till exempel en ny spännande och uppseendeväckande produkt som folk minns. I år är det accessoarer av laxskinn.”

Också Finnair har hittar Balmuir och säljer laxskinnsplånböcker ombord på planen från och med maj. Jaara har stenhård koll på kvaliteten hos sina produkter och godkänner personligen alla underleverantörer. Så gott som all mohair kommer från familjeföretag i Syd­afrika som hon känner personligen och stött ekonomiskt. De flesta scarfar kommer från familjeföretag i Italien. Hantverkstraditioner är viktiga och det är inte utan orsak som Jaara ute i världen kallas ”Quality Queen”.

”Våra etiska och ekologiska värderingar är höga. Eftersom vi satsar på gåvoprodukter så måste kvaliteten vara på topp. Vi vill inte skapa mer skräp i världen.”

Kashmir är ett av de material som hud­läkare rekommenderar för personer med väldigt känslig och allergisk hud.

”Bra material är mycket viktigt för mig. Jag älskar luxuösa och vackra produkter av bra kvalitet.”

Stilrent. Vackra dukningar från Balmuirs senaste kollektion.

Business och barn. Ekonomie magister Heidi Jaara är från Brahestad och jobbade länge för Nokia för vars räkning hon reste världen runt. Hon träffade sin man Juha på golfbanan. Balmuir föddes efter att paret fått chockbeskedet om att de inte kan få egna barn.

”Jag sa upp mig från Nokia och insåg att jag måste satsa mitt liv på något jag verkligen brinner för. Så det blev Balmuir och vi är båda passionerat involverade i företaget.”

I dag har paret Jaara ändå mot alla odds två barn. Något som förändrat prioriteringarna på hemmaplan men inte affärsverksamheten.

”I dag funderar vi noggrant vilka evenemang och affärs­resor vi själva verkligen behöver delta i. Är det livsviktigt för företaget eller berikar det vårt familjeliv? Om jag tackar ja så går det ut över barnen. Jag har lärt mig att delegera och det måste man så man orkar.”

Barnen har alltid åkt med på alla affärsresor, tills i fjol då den äldre började skolan.

”Man måste ha de grundläggande grejerna i ordning så vardagen fungerar med småbarn hemma. Vi har städerska, barnskötare då vi reser och ingen tv. Parförhållandet måste vara bra med en man som älskar att laga mat och att handla”, säger Jaara med ett skratt.

Att befinna sig utanför sin bekvämlighetszon är smärtsamt men livsviktigt för den mentala utvecklingen.

”Företaget växer inte om inte företagaren växer.”

Nu har Balmuir sprängt femmiljonerssträcket omsättningsmässigt vilket betyder att företaget behöver en ledningsgrupp.

”Den första banken skrattade åt mig då jag begärde finansiering då vi startade Balmuir hemma i garaget. Det berättade jag i mitt tal i Finlandiahuset i höstas då vi mottog Ernst & Youngs fina Entrepreneur of the Year-utnämning. Genom svårigheter till framgång!”

Daniela Andersson text & foto