Toni Stigzelius, vd för Motonet, är en närvarande chef. Genom att förstå hur vardagen på verkstadsgolvet fungerar är det lättare att styra helheten. ”Man måste ibland våga spela ut sin tillit till sitt team. Att leda innebär att fatta djärva beslut och motivera personalen att jobba för ett gemensamt mål.”
Den finländska detaljhandeln domineras fullständigt av utländska kedjor: Gigantti, Power, Rusta, Clas Ohlson, Partioaitta, Biltema, Stadium och XXL. En efter en har de norska och svenska kedjorna landstigit i Finland. Motonets vd Toni Stigzelius har erfarenhet av att landsätta en kedja i ett nytt land, så han vet vad som krävs.
”Det gäller att ha ett tydligt koncept, en bra plan och ett sunt självförtroende. Ett försiktigt försök kommer inte att göra succé på en ny marknad”, konstaterar Stigzelius.
Finländska företag har traditionellt inte klarat sig på bortaplan. Det finns några undantag såsom kökstillverkaren Puustelli, ekokedjan Ruohonjuuri, husdjurskedjan Musti Group och byggvaruhuset K-Rauta. Men de flesta kedjorna inom detaljhandeln har nöjt sig med hemmamarknaden.
”Jag har en personlig drivkraft att någon gång under karriären ta en finländsk kedja utomlands och lyckas med en internationell expansion den andra vägen.”
Och han har inga dåliga meriter, så han vet vad han talar om. Tidigt i karriären jobbade han för Stadium, en av nykomlingarna i Finland. Följande projekt blev ännu större och krävande: Det var han som tog den norska sportkedjan XXL till Finland och därefter till Österrike. Han säger sig ha respekt för ett sådant jätteprojekt. Det är inget som görs i en handvändning – allt måste stämma.
”Du får bara en chans att lyckas. Försöker du med fel koncept kommer det att stå dig dyrt.”
Motonet har ännu inte några uttalade planer på storskalig expansion utanför Finland. Stigzelius säger att ledningsgruppen diskuterar och överväger många alternativ för att kunna fortsätta växa som koncern och som Motonetkedja.
”Det finns ingen exakt kopia av Motonet i de andra nordiska länderna eller Nordeuropa. Biltema med inslag av ett byggvaruhus, vildmarksbutik och bilservice skulle vara den närmaste beskrivningen. Vi har ett spännande och unikt koncept, men också många konkurrenter.”
Motonet har i dag 39 varuhus i Finland och ett i Estland. Under våren har kedjan öppnat tre nya varuhus, ett i Imatra, ett i Idensalmi och ett i Uleåborg.
”Loimaa är med sina drygt 15 000 invånare den minsta staden där vi har ett varuhus. Listan på expansionsmöjligheter i Finland börjar bli allt kortare. Nästa i tur är Varkaus. Det finns möjlighet att växa på webben, men vi måste också utreda möjligheter att växa på andra sätt.”
För växer gör Motonet. Motonet har vuxit kraftigt i nästan 20 år. Till och med under coronaåret 2020 lyckades bolaget växa, tvärtemot många andra aktörer inom detaljhandeln. 2020 års bokslut landade på 389,4 miljoner i omsättning, vilket är 11 procent mer än 2019 och 45,4 miljoner i resultat, vilket är 28 procent mer än året före.
”Jag tror att hemligheten ligger i att konceptet är unikt och att vi har rätt människor i teamet. Vi är bra på väldigt mycket och har segment som stöder varandra. Vi har också lyckats finjustera många detaljer under de senaste åren. Ett brett sortiment och bra priskvalité är vår styrka. ”
Han räknar upp segment efter segment som Motonet är bra på: fiske, biltillbehör, reservdelar, båt, oljor, motorcykel …
”Man kan tycka att vi har för många bollar i luften. Men det handlar egentligen om att hitta en mix som tilltalar våra kunder.”
Sören Jonsson text
Karl Vilhjálmsson foto
Läs hela artikeln i papperstidningen.