Skulle du delta i en idrottstävling – valfri gren – utan att träna? Skulle ett sjukhus låta en kirurg operera, utan att kirurgen först övat med skalpellen? Är det nödvändigt att en skådespelare repeterar?
Klart att det är viktigt att träna, öva och repetera i dessa situationer. Men på förvånansvärt många arbetsplatser är det helt okej att skicka iväg en medarbetare till en tv-studio eller framför en levande publik utan medieträning. Ansvarslöst och dumt, tycker jag.
Dumt för att organisationen kan missa en gyllene chans att framföra viktiga budskap och påverka. Ansvarslöst för att en dåligt förberedd och otränad talesperson riskerar vara en vandrande katastrof för organisationens varumärke. Dessutom inte minst ansvarslöst gentemot den enskilda medarbetaren: Det är helt enkelt svårt att stå framför en mikrofon. För en ovan kan en intervju vara en otroligt stressande och nervös situation. Hånet på sociala medier, i kommentarsfält och i kafferummet kan vara skoningslöst om du misslyckas.
Det är lite märkligt att vissa förväntar sig att ledare eller beslutsfattare borde vara naturbegåvningar då det gäller intervjuer eller att tala inför publik. Förvånansvärt ofta är det journalister som uttrycker att det är något suspekt med medieträning. Journalister bedriver ett arbete som är helt avgörande för demokratin. Granskningen sätter ett tryck på organisationer och beslutsfattare att ta samhällsansvar och agera etiskt. Granskningen blir ändå inte bättre av att en enskild chef eller otränad talesperson misslyckas och gör bort sig i sitt försök att förklara organisationens agerande.
När jag möter uppdragsgivare som hamnat i klistret är mitt råd konsekvent att kommunikationen ska präglas av ansvarstagande och öppenhet. Det här betyder att du är tillgänglig för mediernas frågor, talar sanning, lägger alla kort på bordet, tar ansvar om du har gjort fel och redovisar konkreta åtgärder för att komma till rätta med brister och misstag.
Det är heller inte ett svaghetstecken att erkänna att man haft fel, att svara ”jag vet inte” eller visa känslor. Att vara mänsklig är en tillgång i en intervjusituation och det vet kunniga medietränare. En vältränad talesperson är inte mindre äkta.
Bra medieträning och tydliga budskap ger alla som lyssnar bättre information. Det tjänar både journalistiken och hela samhällsdebatten på. Då vi som lyssnare och tv-tittare begriper vad myndigheter, företag och beslutsfattare säger, får vi nyttig information och fler perspektiv. Är du expert eller ledare och förväntas uttala dig offentligt i din organisations namn: kräv att få träna.