LEDARE i Forum 5/2014
USA och Asien äger teknologin och innehållet, nyttan och underhållningen, som kunderna vill betala för. Samtidigt stagnerar Europa, och blir världens största friluftsmuseum.
Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att tycka att amerikanska teknikbolag med Google i spetsen åtnjuter osund ekonomisk dominans. Europa är på efterkälken inom den digitala ekonomin. Europeiska bolag saknas inom världstoppen då det gäller mjukvaror och telekom. Inom nätverk (gäsp) finns visserligen Ericsson, NSN och Alcatel-Lucent. Övriga företag har dött eller sålts.
Fram till början på 2000-talet var Europa störst inom telekom, tack vare en stor enhetlig hemmamarknad och tekniska standarder (NMT och GSM). Idag dominerar USA och Asien suveränt inom smarttelefoner och tablets. Stor hemmamarknad och kritisk kundmassa ger grogrund för globalt genomslag. Europa präglas av splittring, långsamhet och tröghet.
Speciellt Googles totala insyn i vår personliga och professionella tillvaro ger dubiösa kommersiella fördelar. Vem äger allt ditt data? Inte du. Går den att radera? Nej. Med en marknadsandel på 70 procent inom sökmotorer kan Google i hög grad diktera webbens infrastruktur. Näst störst (17 procent) är kinesiska Baidu, eftersom partidiktaturen blockerar Google.
Konkurrenterna klagar: Google missbrukar sin marknadsställning, ger egna produkter större synlighet för att maximera vinsten. Konsumenten tvångsmatas.
1900-talets statliga monopol och 1990-talets Microsoft har fått en efterföljare: ett globalt kvasi-informationsmonopol.
“We know where you are. We know where you’ve been. We can more or less know what you’re thinking about”, har Googles styrelseordförande Eric Schmidt sagt.
Ett berg av koncentrerad data, motsvarande lejonparten av mänsklighetens historiska alster ger maktkoncentration. Det medför risker för kommersiell maktfullkomlighet. ”Don’t Be Evil” är bolagets inofficiella motto.
På 16 år har Google vuxit till 50 000 anställda och ett värde på 350 miljarder dollar. Med världens största sökmotor, även den de facto näst största (Youtube), webbläsaren Chrome, Gmail, Maps, Earth, Talk, News, det största operativsystemet för mobilprylar (Android), och så vidare, kunde Google i princip förutspå aktiemarknaden, via sitt allseende öga.
Google har ett strypgrepp om reklambranschen, nyhetsmedia och e-handeln. Endast biologiska virus kan spridas lika effektivt och aggressivt. Det undergräver människor naturliga rätt att vara anonyma, att ha hemligheter, och ger samtidigt fet profit. Amazon har patenterat ”förutseende leverans”: personlig data används för att skeppa hem prylar som du inte ens hunnit beställa ännu. Samtidigt verkar Europas digitala ekonomi resignera.
Google är mäktigare än flera stater, de facto navet för världens webbreklam och -media. Genom att finjustera en algoritm kan webbens portvakt och trafikpolis styra miljontals ögonpar och därmed köpbeslut. Det är vi själva som har överlåtit makten åt Google och Facebook. Utan användarna vore bolagen värdelösa.
Ju fler användare ’gratistjänster’ har, desto mer reklam säljer de och desto fler tjänster kan de erbjuda. Det föder goodwill, frestar fler användare som frivilligt delar med sig av personlig data. Google och Facebook styr intäkterna till skatteparadis, och testar samtidigt användarnas tolerans för privatlivets gränser.
Då folkmassorna ilsknar brukar storbolag förlora. Det behövs press från konsumenter, politiker och konkurrensmyndigheter. Använd sökmotorn DuckDuckGo som inte sparar användarinformation, kryptera din e-post via Hushmail. Testa reklamfria och anonymitetsgaranterande socialmedier som Ravetree, med kalender och fildelning.
Talet googol (10100) skrivs med en etta följd av hundra nollor. En autonom europeisk digital infrastruktur behövs. Börja med att utmana makten. Dags att spjälka upp Google.
Torsten Fagerholm