Land Rover Defender lär vara den enda bil som drottningen av England ägt personligen. Men snart har bilen kommit till vägs ände. Och tur är det, kan elaka röster säga, för det här är en bil man endast vill åka i då underlaget är verkligt dåligt. Den komfort man är van vid från moderna bilar finns inte, det är märkligt trångt åt alla håll och ljudnivån från turbodieseln på 122 hk och 360 Nm är riktigt hög.
Något visst är det i alla fall med Defendern som tillverkats i 67 år i ungefär samma utförande. Man kan alltså utan överdrift säga att det är fråga om en verklig dinosaurie som läggs ner när produktionen upphör kring årsskiftet, främst på grund av att modellen inte längre klassas som miljömässigt och säkerhetsmässigt salongsfähig.
Men då skogen tätnar, stenarna blir större och vattendragen stridare är Defendern på sin plats. Hjulen spretar åt olika håll som benen på ett nyfött föl när den tar sig över till synes omöjliga hinder. Bilen vägrar att välta trots att man tycker att taket nuddar marken. Motorn slocknar inte fast bilen vadar i vatten till midjan.
Frågan är bara hur ofta man måste ut i dylika terrängförhållanden. Om du inte tror att du gör det dagligen kan det löna sig att titta på en annan bil. Speglarna ställs in manuellt, styrningen är minst sagt oprecis på landsvägen, konan stenhård och växeln seg. En ovan chaufför blir trött efter några minuter i den här bilen.
För 80 000 euro, varav nästan hälften bilskatt, kan du njuta av det här urtidsmonstret som med sina 12 (!) lågväxlar kryper över de flesta hinder. Det finns också billigare och mindre versioner än provkörda 110 SW.
Sedan 1948 har det tillverkats över 1,8 miljoner exemplar av Defender och 75 procent lär ännu vara i bruk, så den som köper bilen lär ska få dras med den en längre tid.