Kristel Kruustük blev frustrerad över att mjukvarutestare fick betalt för varje rapporterat problem, i stället för att undersöka appar på djupet. Därför startade hon företaget Testlio som i dag vägleder teknikjättar.
Bland slitna tegelbyggnader täckta med graffiti står trendiga krogar inhysta i moderna containrar och gamla tågvagnar. Testlios kontor ligger i Telliskivi, en riktig hipsterdröm i centrala Tallinn. ”Ridiculously passionate about testing” står skrivet i stora bokstäver på väggen.
”Ett heltidsjobb räckte inte för mig, jag ville bli en bättre testare” säger Kristel Kruustük som grundade mjukvarutestningsplattformen Testlio tillsammans med sin man Marko Kruustük år 2012.
Stafett i stället för sprint. Kruustük jobbade själv som mjukvarutestare, och när hon upptäckte crowdsourcing-plattformar för testning så utvecklades fritidssysselsättningen småningom också till ett arbete. Kruustük älskade idén att sammanföra företag och testare genom en plattform, men snart blev hon frustrerad över upplägget.
”Testarna fick betalt för varje rapporterad bugg, så det blev en tävling att hitta problem utan något som helst samarbete.”
Genom plattformarna fick kundföretagen endast en lång lista på så kallade ”low hanging fruits”, alltså små buggar som är enkla att hitta men ganska obetydliga. Eftersom testarna fick betalt per bugg fanns inget incitament att hitta de underliggande och mer komplicerade problemen hos mjukvaran.
”Alla utvecklare har redan en lång lista på saker att göra, så det betyder bara mer arbete för dem att gå igenom och prioritera hundratals nya problem.”
Lagarbete är Kruustüks botemedel mot alla möjliga problem. Det var främst teamet, inte företagsidén som lockade de första investerarna att satsa på Testlio, och det var likaså teamet som tog Kruustük genom utmaningarna och osäkerheten i början.
Insikten på surfsemester. Testlio har vuxit snabbt och i dag erbjuder företaget ett globalt nätverk av mjukvarutestare som används av bland annat teknikjättarna Microsoft och Lyft. Enligt Kruustük var det utmanande att lämna heltidsjobbet för att bli entreprenör, men det har lyckats eftersom hon kunde göra det tillsammans med sin man Marko.
”Trots att det har varit väldigt stressigt emellanåt så har vi kunnat stödja varandra hela vägen och aldrig gett upp. För att bli framgångsrik så måste du göra en massa misstag”, säger hon.
Det är inte ovanligt att höra företagare dra historien om ’vikten av misstag’, men Testlio är ett konkret exempel på teamets betydelse. Marko Kruustük hade redan försökt starta ett par företag som hade gått i stöpet när paret bestämde sig för att bara ta en paus från allting och åka till Dominikanska republiken för att kitesurfa (en sorts kombination av segling och wakeboarding, reds.anm.).
”Där förstod Marko varför hans tidigare företag hade misslyckats. Teamet är allting, och man måste ha samma vision där alla vet vart företaget är på väg”, berättar Kristel Kruustük.
Erik Sandström text & foto
Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!