Chicago, nästa Mecka för startupar

På kartan. Trots sina 10 miljoner invånare, höga utbildningsnivå och goda infrastruktur har Mellanvästern i USA länge varit underskattat bland finska företag, observerar honorärkonsul Olavi Göös invid det speglande konstverketThe Bean, som i sin helhet gjorts av finländskt stål.

Chicago förknippades länge med gangsters, blues och skyskrapor. Nu tar USA:s tredje största stad upp kampen med Kiseldalen vad gäller att locka entreprenörer.

Ett samhälle mitt i den industriella strukturomvandlingens klor, som trots högklassigt kunnande inte når ända fram på grund av haltande marknadsföring. Det gäller att rita om kartan för att navigera in i framtiden. Nej, vi talar inte om Finland, utan om Chicago.

”Stadens geografiska läge, dess välutbildade arbetskraft och medvetna satsning på innovativa ekosystem gör Chicago till ett Eldorado för startups”, fastlår finländske honorärkonsuln Olavi Göös.

Molntäcket börjar sakta spricka upp när vi promenerar i Millenium Park, ett grönområde i centrala Chicago.

”Ser du konstverket därborta?”, frågar han och pekar mot en jättelik formation som fungerar som en spegel. ”Den kallas i folkmun för ’The Bean’ och är gjord helt av stål från Outokumpu!”.

Göös är en man med en vision. Efter ett antal anställningar inom pappersindustrin i Finland samt Portugal gick flyttlasset 1999 till USA, där han främst kom att arbeta för Pöyry samt Myllykoski.

Förutom tjänsten som honorärkonsul i Chicago och delstaten Illinois, företräder pappersingenjören med examen från Tekniska högskolan i Otnäs idag Wetend Technologies (kemiska tillsatser för pappersproduktion) och konsulterar inom området pappersanläggningar.

Lite som Finland. Chicago, förklarar Göös, är märkligt nog en vit fläck för finländska
företag.

”Delvis beror det på staden själv. Jag har några gånger träffat borgmästaren och då påpekat att de borde marknadsföra sig mycket bättre.”

När höga beslutsfattare från Finland besöker USA blir det nästan alltid öst- eller västkusten. Göös vision är att de också skulle besöka vad som kallas Midwest, där Chicago utgör det pulserande hjärtat.

”Inom det relativt lilla område som Chicago med omnejd utgör bor nästan 10 miljoner personer och BNP per capita är 50 procent högre än Finlands.”

Här finns utmärkta affärsmöjligheter inom alla sektorer av ekonomin som tillverkning, finans, försäkring och handel, fastslår han.

Inom affärskretsar i USA har området redan befäst sitt rykte som en raket vad gäller både high tech och innovationer; Can Chicago be the next Silicon Valley?, frågade sig härförleden ett amerikanskt entreprenörsmagasin.

”Jag skulle svara att Chicago idag är det nya Silicon Valley. Kanske inte lika stort och med mindre pengar i omlopp, men verksamheten här är mer diversifierad och det är lättare att hitta kunder”, påpekar Göös.

 

Hjälp på traven. Sampo Parkkinen är en ung entreprenör som hjälper finländska bolag att ta sig in på den hyperkonkurrerade amerikanska marknaden via Chicago, där mentaliteten sägs likna den finska. Staden lyckas mycket riktigt attrahera ung, utbildad arbetskraft.

Hjälp på traven. Sampo Parkkinen är en ung entreprenör som hjälper finländska bolag att ta sig in på den hyperkonkurrerade amerikanska marknaden via Chicago, där mentaliteten sägs likna den finska. Staden lyckas mycket riktigt attrahera ung, utbildad arbetskraft.

Nystart. En som redan hoppat på tåget är den finländske entreprenören Sampo Parkkinen. Forum träffar honom i jättebyggnaden Merchandise Mart, ett stenkast från Chicago River.

”År 2013 sålde jag mitt startupföretag RapidBlue Solutions till Chicagobaserade ShopperTrak. I samband med det flyttade jag själv hit och har sedan dess varit nära involverad som mentor för ett antal startupföretag inom ramen för det lokala ekosystemet.”

Parkkinen, som tidigare jobbade med positionsbaserad analys av konsumentbeteende, har också en vision.

På 12:e våningen av Merchandise Mart ligger 1871, ett centrum för innovativa och mestadels unga entreprenörer. Märkligt namn: år 1871 härjades ju Chicago av svåra
bränder …

”Men det var också det årtal som kom att innebära en nystart för Chicago”, säger Parkkinen och berättar om sitt projekt.

”I augusti sjösätter jag ett program som ska hjälpa finländska startupföretag att ta sig in på amerikanska marknaden via Chicago”.

Varför just via Chicago?

”I motsats till de flesta amerikanska städer, som brukar fokusera på en eller några få industrier, är ekonomin i Chicago extremt diversifierad och den breda kundbasen erbjuder stora möjligheter. Hela 33 stycken Fortune 500-företag har sina huvudkontor här, som till exempel väkända företag som Motorola, Boeing, United Airlines, McDonalds, Sears och Kraft Foods.”

Vad kan locka finländska entreprenörer?

”Mentaliteten här ligger mycket närmare den finländska än vad som är fallet på amerikanska öst- och västkusten. Människorna är lätta att relatera till, ödmjuka, hårt arbetande och jordnära.”

Läs hela artikeln i papperstidningen på pekplatta eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Skriftly!

Sören Viktorsson, Chicago