User Acquisition Plan kallas det på engelska, vilket låter fint och trovärdigt. Frågan bakom begreppet är bestickande enkel: Hur ska vi lyckas få användare? Hur ser logiken ut, med vilken Green Elk förväntar sig bygga upp en användarbas?
”Du menar alltså marknadsföringsplan”, kanske gamla skolans män tycker, och kanske de bara talar ett annat språk än nya skolans flickor.
För vad det går ut på är lika klassiskt som då Jonas Alströmer fick potatisen att spridas i Sverige på 1700-talet: Hur skapar man de sociala mekanismer som ger trovärdighet och intresse för det nya som erbjuds?
Mammas gata. Vår user acquisition plan börjar från det som är oss själva närmast. På min mammas gata ligger det paddling, cykling, runnism, databaser och Open Source.
Gatan ligger geografiskt dels i Skärgårdshavet (Nagu), dels i Alperna (München). Vår nya CTO vid namn Duleepa Wijayawardhana (Dups är en ex-kollega från MySQL AB) har sin mammas gata i högre skolans sociala medier (Empire Avenue), i spelindustrin och i Kanada.
Det här är alltså områden vi känner oss hemtama i, områden där vi har kontakter och därmed områden där vi kan börja nysta fram en användarbas. Skall vi säga så: Lyckas vi inte inom dessa områden, lyckas vi inte annanstans heller.
Vad är det då vi vill bygga upp en användarbas för? Den frågan är betydligt svårare för Green Elk än för Alströmer. Och att Green Elk ännu över ett halvt år efter den första Forum-spalten inte har en enda användare beror delvis av att vi inte haft något bra svar på den frågan.
Okej, utvecklingskapaciteten utan Dups har varit lite begränsad, men sedan Dups kom med i maj har tanken skärpts också då det gäller själva erbjudandet.
Kedjan fram till den betalande kunden är rätt lång, men om inte förr så via MySQL lärde vi oss att den breda användarbasen är en nyckel till framgång.
Guider, arrangörer och uthyrare av utrustning är de tilltänkta betalarna, och det vi tänker oss ha att erbjuda dem är kontakter till en bred skara av frisksportare. Dessa utomhusfantaster ska förenas av att de använder appen och some-webbsajten Green Elk, vilkas första release Dups håller på att lägga sista handen vid.
Så frågan gäller egentligen hur vi ska locka användare till appen och sajten. Då poängen med appen är att hitta sällskap för uteäventyren blir följdfrågan: Hur får vi en kritisk massa av första användare, så det finns en bas av folk att leta sällskap bland?
Vår plan är att närma oss svaret från två håll. Nedifrån det lokala mot det globala, och uppifrån det globala mot det lokala. Liksom Facebook i början tog ett universitet i taget, ska Green Elk ta en idrott en ort i taget.
Men det tar tid att nå målet via nicheverksamheter som paddling i Skärgårdshavet och rentav större fenomen som skidvandring i Alperna. Så vi angriper problemet också från andra hållet, via att erbjuda något av värde för hela världen, för
också bekväma bilister i Texas delar en del behov med hurtigt bergsfolk i Bayern.
I båda kategorierna finns folk som fotograferar mer än de kan hålla reda på, folk som planerar resor och folk som känner sig förmynderligt behandlade av sin Mac-dator.
Green Elk ska hjälpa dem med alla tre, och göra det via databasbaserade Python-program licenserade under GPL.
Kajappar. Appen kajfoto releasas på Github i augusti. Den håller reda på dina foton, inom Lightroom och på hårdskivan. Fixar till nyckelordshierarkin, rapporterar filantal och -storlekar enligt mapphierarkin. Skapar ordning.
Appen kajgps releasas på Github i september. Den håller reda på dina geopunkter, förenklar användningen av Google Earth så mycket att mången Dallas-bilist och Berchtesgaden-vandrare kan åskådliggöra sina ruttplaner för kompisarna på Google Maps.
Appen kajnotes releasas på Github i oktober. Den formaterar dina Anteckningar från iOS och OS X i tydlig HTML-form. Åtminstone jag själv har fler anteckningar i min kajPhone än jag haft koll på, och nu grupperar jag tydligt GreenElk-arbete, to-do-listor, paddlingsidéer och cyklingsplaner i olika grupper av minneslistor.
Dessa tre appar distribuerar Green Elk gratis. De innehåller pekare på Green Elks erbjudanden. De torgförs via bloggar där vi förklarar hur de hör ihop med Green Elk och varför vi ger ut dem under GPL. Appen kajfoto skapar en fil av GPS-koordinaterna som fotona innehåller, och kajgps formaterar dina för hand inmatade Google Earth-punkter i en form som Green Elk-appen kan publicera som en plan för ditt nästa utomhusäventyr, som du hoppas hitta sällskap till.
Under höstens lopp får vi se om potatisätandet kommer att anammas.