Det eviga löftet elbilen gör succé i Frankrike. Vad kan Norden lära sig? Forum testar.
Elcyklar till uthyrning via självservice under namnet Velib blev en snabbsuccé i Paris – och snart började myndigheterna planera för ett liknande system för elbilar.
Autolib drogs igång i december 2011 och har nu vid 1 060 uthyrningsställen placerat ut nästan 4 000 bilar. Totalt finns 5 700 p-platser med egna laddstolpar runt om i Paris-området med 20 stadsdelar (arrondissement i centrala delarna) och 90 kommuner, omgivningarna inräknade. Systemet sprids ytterligare i år.
Antalet användare sedan starten uppgår till en halv miljon. Biltekniker rycker ut och servar bilarna som används i genomsnitt drygt sex gånger per dag per användare.
Franskt-italienskt. Den stora börsnoterade koncernen Bolloré vann upphandlingen i Parisregionen 2010 och samarbetar med lilla exklusiva biltillverkaren italienska Pininfarina som tidigare främst inriktat sig på formgivning åt andra tillverkare i branschen, liksom en del snabbtåg.
Bolloré grundades 1822 med produktion av finpapper för bland annat biblar, byggdes ut till transportföretag, handelshus mot Afrika och beslutade först på 1990-talet att gå in i batteribranschen. Efter ett decennium hade man utvecklat Litium-Metal-Polymer (LMP) för elbilar som inte behöver kylas ned.
Trots liten kaross tar bilarna ledigt fyra fullvuxna, alla med eldrift från laddstolpar. Nästa steg är solceller på biltaken. Vi tar en tur med 65-årige Tony Carel som bor 25 mil väster om Paris:
”Numera tar jag alltid snabbtåget och låter bilen stå kvar hemma. Sedan använder jag Autolib vart jag än ska i Paris och är det fullt på p-platserna går det snabbt att hitta andra i närheten via GPS inne i elbilen. Jag kan också ändra min reservation under färden.”
Pret à rouler. Den som vill bli abonnent registrerar sig på nätet eller i en automat på stan med hjälp av körkort, pass och kreditkort. Sedan är det bara att uppsöka närmaste laddstolpe och lossa sladden, ta ledig bil som är tillräckligt laddad, allt ännu lättare än att tanka bensin själv. Bilarna får ställas var som helst på företagets övriga lediga platser över hela Paris. De reserveras tidigast 30 minuter i förväg.
För att använda elbilarna måste man registrera sig, sedan finns två möjliga val:
1/ Premium. Betala 10 euro i månaden, därefter 6 euro per halvtimme bilen används. Reservation av bil och p-plats är gratis. Över 100 000 har valt denna variant.
2/ Pret à rouler, alltså redo att rulla. Ingen månadsavgift, däremot nio euro per halvtimme samt en euro för reservation av bilen. P-plats gratis.
De som har egen elbil kan också använda systemet. Abonnemang 15 euro i månaden och en euro per timme för tankningen av el. Maximalt 20 timmar i sträck.
Löpeld. Systemet fick efter två år efterföljare i Frankrikes näst största stad Lyon, snabbt därefter också i Bordeaux. Nu är det under uppförande i London samt Indianapolis i USA. Planer finns i Singapore.
Kommunernas intresse ligger naturligtvis i färre bilar i stadskärnorna förutom att övergången till miljövänlig eldrift påskyndas. Av de uppåt 200 000 registrerade abonnenterna beräknas flera tusen ägare av främst bensinbilar, särskilt i innerstaden, ha sålt sina bilar.
Trottoarkanterna arrenderas ut av kommuner och används exklusivt av elbilar, andra bötfälls, om de parkerar där. Framgångarna är så pass stora att Bolloré räknar med att Autolib blir en stor exportvara.