Det är väldigt ofta man får höra att PR jobbet är samma som pressmeddelanden, medierelationer och kanske att ordna något evenemang. Detta är en mycket smal bild av vad PR är idag. Digitala medier och den sociala webben ger så otroligt många fler möjligheter att skapa relationer med allmänheten och andra intressenter genom traditionella medier. När nyhetsflödet är så enorm och så snabb som det är i dag blir det allt svårare att få uppmärksamhet i massmedia och sociala medier. Det är viktigt att komma ihåg att PR inte är att få uppmärksamhet för uppmärksamhetens skull utan istället bör företag och organisationer fundera mer på hur de kan förtjäna uppmärksamhet i förtjänad media. Till förtjänad digital media kan räknas t.ex. bloggar, mikrobloggar, YouTube, diskussionsforum, Googles sökmotor och sociala nätverk som nyttjas av allmänheten, de största är förstås Google och Facebook som dagligen används av miljontals finländare. För att få förtjänad uppmärksamhet bör ett företag göra något som uppskattas av allmänheten och andra intressenter.
Vad är den gemensamma nämnaren för lyckade PR kampanjer?
- En lyckad PR kampanj tar upp ett aktuellt ämne som engagerar allmänheten och den kan ofta innehålla utveckling av en produkt eller tjänst som en del av kommunikationen.
- Det är viktigt att välja de medier som har stark påverkan på målgruppen om man vill väcka uppmärksamhet och diskussion.
En global och en lokal digital PR succé inom restaurangbranschen
Case: Chipotle Mexican Grill – Scarecrow
Chipotle har under flera år varit en av de snabbaste restaurangkedjorna i världen mycket pga av deras fantastiska kommunikation och starka varumärkselöften. En stor del i framgången är förstås att de försöker leva upp till sina starka löften. I september lanserade de en ny framgångsrik kampanj som innehåller alla ingredienser för att vinna många reklampris i PR kategorin. Kärnan i kampanjen är ett app baserat mobilspel till Iphone och Ipad där den lilla ekologiska Chipotle bonden kämpar mot de stora onda industriproducenterna. För att marknadsföra spelet har man gjort en reklamfilm som redan en månad efter lansering har fått +7 miljoner visningar. Förstås har videon och artiklar om spelet spritt sig både i social medier och alla större medier som The Guardian, Washington Post, New Yorker etc.
Fäboda Café & kitchen i lilla Jakobstad fick nationell uppmärksamhet för sina hamburgare
Fäboda Cafe & Kitchen är en sommarrestaurang som ligger 13 km från Jakobstads centrum intill havet, klippor och en fin sandstrand. Normalt brukar restaurangen stänga i senast i slutet av augusti men de nya ägarna som tog över för säsongen hade andra planer. Hamburgaren Saul’s burger hade blivit en storsäljare under sommaren och därför ville teamet på fäboda bjuda jakobstadsborna på en hamburgermånad i september.
Konceptet var enkelt: Teamet på Fäboda Café & Kitchen utmanade sig själva att under en månad bjuda på Finlands bästa hamburgare. Ett stort problem för Fäboda är förstås avståndet till restaurangen, 13 km kräver bil. Därför erbjöd restaurangen gratis skjuts med en kampanjtejpad minibuss på helgerna för att så många som möjligt skulle ta sig ut på middag ända till Fäboda.
Dessutom bjöd restaurangägarna in några få utvalda bloggare som hade gjort sig kända för att skriva om och söka efter finlands bästa hamburgare. Resultatet blev att några riktigt stora bloggare kom ända från södra finland till Jakobstad för att testa om Fäbda Cafe & Kitchen kunde hålla sitt löfte om att man kan hitta Finlands bästa burgare där. Kocken på Fäboda Cafe & Kitchen hade till kampanjen tagit fram något som skulle passa för alla, en burgare inspirerad av hösten och fäbodas natur med kantareller, en pulled pork och en vege förutom den vanliga Saul’s Original.
Bra resultat för en lokal PR kampanj
Kampanjen ledde till att hamburgarna och Fäboda Cafe & Kitchen blev uppmärksammad både i lokaltidgningen och på MTV3 matsidan makuja.fi. Mest pga av att de inbjudna bloggarna rankade Fäboda Cafe & Kitchen’s burgare väldigt högt. Sivumaku.fi bloggaren Jani Kinnunen skrev bland annat: “Tämä teksti on melkoista suitsutusta tarjotun herkuttelureissun jälkeen. Kaikki on kuitenkin vilpitöntä ja pidän Fäboda Cafe & Kitchenin burgereita tähän mennessä maan parhaina.” http://blogit.mtv3.fi/sivumaku/2013/09/15/ravintola-arvostelu-faboda-cafe-kitchen-pietarsaari/
Både Fäboda Cafe & Kitchen och bloggarna utnyttjade sedan Facebook för att sprida innehållet till sina följare vilket gjorde att Fäbodas hamburgare blev en “snackis” i Jakobstad.
Några populära bloggar skrev följande om kampanjen
På Death By Burgers kommer Fred även med kommentarer om hamburgaren:
“Länge trodde jag att jag måste åka till Stockholm varje gång jag vill ha en bra hamburgare, men nu kan jag även åka till Jakobstad”
Malenami – en av svenskfinlands populäraste bloggare skrev:
“Saul kom också och sa hej och berättade för oss om deras filosofi bakom menyn. Och om produkterna och hur de tillreder allt det goda. Vi satt som hypnotiserade och bara lyssnade med stora ögon, det var som om han talade om ett vackert konstverk. Och vill nästan påstå att maten (om möjligt) var ännu godare efter att vi fått höra historien och filosofin bakom.”
http://malenami.com/inspiration/mat/faboda-cafe-kitchen/
På makuja.fi var rubriken:
“Täältäkö saa Suomen parhaat hampurilaiset?” http://www.makuja.fi/artikkelit/1805551/ajankohtaista/taaltako-saa-suomen-parhaat-hampurilaiset/
Kipparimorsian skrev: “My kind of burgerplace” http://kipparinmorsian.blogspot.fi/2013/09/my-kind-of-burgerplace-faboda-cafe.html
På bloggportalen lily.fi:
“Nyt seuraa vaikein osuus, kun pitäisi hyvä ruoka laittaa paremmuusjärjestykseen. Voi tätä tuskaa! Sanoisin silti, että Porvoon Bistro Sinnen hampurilainen pysyy sijalla yksi, Oulun legendaarisen Kauppuri 5:n hampurilainen tulee tiukasti perässä sijalle kaksi ja Fäbodan possuburgeri kiilaa täten WTD:n virallisen top 3:n pronssisijalle. Joskin Akselin mielestä kantarellihampurilainen oli parempi.” http://www.lily.fi/blogit/white-trash-disease/suomen-parasta-hampurilaista-etsimassa
Vad har dessa PR kampanjer gemensamt fastän de är helt olika?
Båda casen innehåller produkt- och tjänsteutveckling som en del av kommunikationen. Chipotle utvecklade ett mobilspel och fäboda en helt ny meny samt en burgerbuss som erbjöd gratis skjuts.
Båda har väldigt starka löften och lyckas skapa en bra story som är lätt att komma ihåg och berätta vidare. Dessutom tar båda upp aktuelle ämnen som mat av äkta råvaror och närproducerat.
Båda har valt rätt medier för att nå ut. Fäboda Cafe & Kitchen är en lokal restaurang där största delen av kunderna i efter att semestrarna är slut är lokalbefolkningen. När makuja.fi, sivumaku och andra medier stärkte Fäbodas löfte så ledde det till att också lokaltidningen skrev om kampanjen samt att lokalbefolkningen ville besöka restaurangen som har fått nationell uppmärksamhet. Chipotle i sin tur valde att göra en YouTube video för att marknadsföra sitt spel och sina principer. Eftersom en YouTube video är lätt att sprida så blev det en ketchupeffekt när bloggare och andra medier spred videon. I båda kampanjerna har sociala medier och word of mouth varit nyckeln till framgången.