Samhällsansvar ger konkurrensfördelar

Välgörenhet och egen vinning, går de att kombinera? Att människor vill ha möjlighet att öka sina inkomster är ingen nyhet. Likaså är det inget nytt i att de flesta av oss tycker om att känna att vi kan förbättra världen vi lever i. Idealet är väl att kunna förtjäna pengar genom arbete som får vår värld att bli en bättre plats. Tyvärr har inte alla möjligheten att kunna arbeta med något som känns speciellt meningsfullt, men de har kanske möjlighet att göra andra ekonomiska val som är extra socialt eller ekologiskt hållbara.

Janina Andersson är verksamhetsledare för Mannerheims Barnskyddsförbunds distrikt i Egentliga Finland.

Janina Andersson är verksamhetsledare för Mannerheims Barnskyddsförbunds distrikt i Egentliga Finland.

Två flugor i en smäll. I Sverige är man ofta steget före oss med allt möjligt, och där har man redan en länge hållit på med etiska placeringar – och med det menar man inte att man låter bli att placera i något ont som till exempel vapen och tobak. Dessa ”välgörande” placeringar ska aktivt förbättra världen och inte bara låta bli att göra den sämre. I Finland tycker jag att Taaleritehdas placeringsverksamhet kanske kommit närmast denna princip. De hjälper människor att placera i bland annat inhemsk vindkraft, biogas och hyresbostäder.

Då vi placerar pengar i en verksamhet som vi tror på både ekonomiskt och etiskt slår vi två flugor i en smäll. Det är som att lotta och samtidigt ge pengarna till välgörande ändamål, vilket vi i Finland till all lycka också kan göra. Både RAY och Veikkaus, som snart går ihop till ett bolag (tillsammans med Fintoto), möjliggör just en sådan win-win situation då vinsterna går till olika välgörenhetsändamål som gagnar hela samhället.

Identisk logik. Ifall privatpersoner kan använda sina pengar på ett sätt där de söker egen vinning och samtidigt kan känna att de idkar välgörenhet, så gäller det säkert också för företag. Då jag i fyra år arbetade med samhällsansvar på en mycket marknadsföringsinriktad kommunikationsbyrå så blev det helt klart för mig att samhällsansvar bör ge en konkurrensfördel för att verkligen vara lockande i företagsvärlden. Företagens logik är alltså densamma som hos personen som köper etiska aktier eller hos den som medvetet spelar penningspel vars vinst går till välgörenhet.

Nu då jag arbetar på Mannerheims Barnskyddsförbund ser jag ännu tydligare denna helhet. Vi råkar vara en organisation som enligt marknadsundersökningarna är högt uppskattad av nästan alla i Finland och knappt alls väcker några negativa känslor. Det utgör alltså ingen risk att samarbeta med oss. Dessutom är vår aktivaste målgrupp mycket tydlig, mammor till barn under skolåldern. Det är då mycket lätt för företag att se nyttan av att samarbeta med oss, speciellt om de vill nå ut till vår aktivaste målgrupp. Småbarnsföräldrar är nämligen en målgrupp som inte är helt lätt att nå.

Trovärdigt innehåll. I dagens värld har kanalerna för kommunikation som når fram blivit mer splittrade än förut. Två grannar kan följa med världen från helt olika kanaler. Då det till exempel gäller småbarnsmammor så är det många som inte tittar på tv-nyheter eller läser dagstidningar, med mera.

Min arbetsgivare har beställt en dagstidning till vårt största familjecenter i Familjehuset Heideken i Åbo för att öka småbarnsföräldrarnas intresse för omvärlden. Men om vi verkligen vill nå alla dessa föräldrar så är det mycket effektivare via våra FB-sidor och våra samarbetskumpaners nätverk.

Den bästa kommunikationen äger rum då föräldrarna själv aktivt sprider våra meddelanden i sina egna nätverk. För att de ska vilja sprida våra budskap är det viktigt att innehållet verkligen är lockande.

Gradvis optimism. Ett budskap som väcker känslor och är trovärdigt sprids mycket lättare än kalla fakta. Då vi drunknar i budskap från alla håll och kanter, oftast negativa meddelanden, så vill vi ha konkreta positiva nyheter – och det gör ingenting fastän de är mycket små.

Min vecka är räddad då jag till exempel får sprida ut i etern att vi med hjälp av Viherlassila kunnat möjliggöra odling för stadsbarn på Heidekens gård. Ett foto med ivriga barn som sköter plantorna väcker mycket starkare känslor hos de flesta småbarnsföräldrar än siffror och diagram. Vår värld behöver små solskenshistorier med jämna mellanrum för att vi inte ska tappa hoppet …