Usel journalistik (32) Snickesnicksnack i Morgonekot

Två företeelser som brer ut sig i det annars utmärkta Morgonekot: Mitt i de första halvtimmarna kallas studioreportrar in för att snacka runt om vad de ska sända i Ekonomi-Ekot, Sporten och Vetenskapsradion. Helt onödigt, enerverande halvpladder. Det räcker med innehållsförteckningen i början. Än värre är uppräkningen av en rad personer i slutet som inte hörts i sändningarna, denna morgonen producent, gästproducent, sändningskoordinator, tre tekniker samt två reportrar – de sistnämnda vare sig de hördes långt tidigare eller bara ringt och kollat uppgifter utan att höras. De lyssnare jag frågat är inte det minsta intresserade av att på morgnarna i etern ta del av Ekots interna personalpolitik för att göra medarbetare glada. Det är väl på sin höjd släktingar och kompisar som vill höra de anonymas namn. Synd på Sveriges Radios bästa program vid sidan av Medierna på lördagarna där olika mediechefer svänger sig och skrattretande försöker bortklara misstag i stil med: ”möjligen har vi varit lite otydliga” istället för det mer korrekta ”jag ber om ursäkt för att jag gjort bort mig”.

Två företeelser som brer ut sig i det annars utmärkta Morgonekot:

Mitt i de första halvtimmarna kallas studioreportrar in för att snacka runt om vad de ska sända i Ekonomi-Ekot, Sporten och Vetenskapsradion. Helt onödigt, enerverande halvpladder. Det räcker med innehållsförteckningen i början.

Än värre är uppräkningen av en rad personer i slutet som inte hörts i sändningarna, denna morgonen producent, gästproducent, sändningskoordinator, tre tekniker samt två reportrar – de sistnämnda vare sig de hördes långt tidigare eller bara ringt och kollat uppgifter utan att höras.

De lyssnare jag frågat är inte det minsta intresserade av att på morgnarna i etern ta del av Ekots interna personalpolitik för att göra medarbetare glada. Det är väl på sin höjd släktingar och kompisar som vill höra de anonymas namn.

Synd på Sveriges Radios bästa program vid sidan av Medierna på lördagarna där olika mediechefer svänger sig och skrattretande försöker bortklara misstag i stil med: ”möjligen har vi varit lite otydliga” istället för det mer korrekta ”jag ber om ursäkt för att jag gjort bort mig”.