Bilindustrin genomgår en stor omställning och däcktillverkarna presenterar innovationer gällande både material och utformning. Skumgummi och nya mönster med räfflor ger elbilarna tystare däck, medan luftlösa däck med gummiekrar antas bli en nödvändighet då självkörande fordon kommersialiseras.
Till relativt nyligen var det designen som skilde nya bilar från fjolårets. Visst innebar förgasarens ersättning av direktinsprutning och utvecklingen av nya motorer effektivare drift, men i allt väsentligt var de bilar vi körde identiska med de metallådor våra föräldrar körde. Nu genomgår bilindustrin en ny revolution. Det gäller mer än elektriska motorer, allt bättre batterier, självkörande teknik och frågan om vi alls behöver äga vårt fordon, eller bara ringa efter en hyrbil eller samåkningstransport när vi behöver det.
Nu finner plötsligen utvecklingsavdelningar och företagsledare möjligheter att förbättra snart sagt varje detalj av vad vi vant oss vid som självklara delar av bilen. En av dessa delar är vad som håller bilen på vägen och däcktillverkare världen över arbetar på en rad ny idéer.
Goodyear presenterade förra året ett nytt däck, utvecklat speciellt för elektriska bilar. Goodyear fann att dessa bilar sliter traditionella däck 30 procent snabbare än bilar med explosionsmotor. Elmotorn erbjuder omedelbart vridmoment, och batteriernas vikt kan göra dessa bilar 10 eller till och med 20 procent tyngre. Goodyear använde ett nytt däckmönster. Koreanska Hankook fann liknande problem med konventionella däck. Deras Kinergy AS EV använder ett nytt material utvecklat av olja från barrträd och grönsaker som i sig uppges resultera i ett mer slittåligt däckmaterial. Däcket förstärks ytterligare av ett inre band av ett nytt material Hankook uppger är fem gånger starkare än stål.
Skumgummi dämpar ljudet. Traditionella bilentusiaster värdesätter explosionsmotorns vrål vid acceleration. Ljudet hjälper till att dämpa det ljud däcken orsakar vid högre farter. I tystgående elbilar kan det ljudet bli störande och flera företag arbetar på att minska ljudet, ofta med ett inre lager av skumgummi. Men Bridgestone fann att det mest störande ljudet kommer från luftbubblor som fångas vid kontakt med vägen och bidrar till tusentals små smällar från varje däck, varje sekund. Företagets tekniker sökte ett nytt mönster som inte fångar de störande luftbubblorna. De kom fram till en rad diagonala räfflor som leder till däckets utkant och några längsgående kanaler. Företagets Turanza QuietTrack presenterades tidigare i år och Bridgestone lovar att det kan göra samtal under färden betydligt mer njutningsbara.
Leif Bergström text
Läs hela artikeln i papperstidningen.