Oberoende om du bär en vintage, industriell, exklusiv, militär eller sport – klockor väcker känslor, bygger broar, inger samhörighet och kan få främmande vuxna män att kramas.
Vad du som affärsmänniska bär för urverk på handleden är av stor betydelse då du representerar dig själv och din produkt.
”Om du är världens bästa affärsman eller kvinna som representerar Finland ute i världen; klart att du ska ha en Sarpaneva-klocka på armen!” utbrister urmakare Stepan Sarpaneva då vi filosoferar kring klockans betydelse i businessvärlden.
Sarpaneva, som är en av Finlands internationellt mest kända klockdesigners, har en global kundkrets. Hans unika klockor uppmärksammas gång på gång i världspressen och syns på allt från röda mattor och toppbusinessförhandlingar till maktens korridorer.
”Jag gör alla mina verk på känsla. Mina kunder njuter av att klockorna är exotiska och annorlunda, de skiljer sig från mängden. De gör ett stort intryck och det är viktigt. Då vi kommer från ett så litet land som Finland måste vi synas ute i världen.”
Identitetsmarkör. Klockorna görs som beställningsarbeten. Produktionsvolymen är medvetet liten, vilket gör urverken ännu mer åtråvärda.
”Värdefulla hantverk ska vara svåra att få tag på men mina kunder är ändå allt från helt vanliga människor till klocksamlare.”
Klockan är inte enbart en statussymbol utan en stor del av den personliga imagen. Ett kommunikationsredskap som avslöjar mycket om bärarens kunskap och passion. En personlig omsorgsfullt vald kvalitetsklocka visar att du är sofistikerad.
”På samma sätt som det är viktigt att du har kunskap om bilar, vin och konst. Hur kan du representera om du bär en söndrig och smutsig klocka, eller samma som du tränar med?”
Det här betyder inte att man måste bära en svindyr klocka.
”Den kan vara farfars gamla, vintage, och ha känslovärde. Klockor ger upphov till bra small talk, det finns alltid en historia. Också det att du inte bär en klocka är en bra story!”, säger Sarpaneva.
Isbrytare. Sarpaneva har många bra historier om sina klockor. De lever sitt eget liv ute i världen. En kund berättade hur en person, under en väldigt viktig förhandling utomlands, under hela mötet stirrat på hans klocka. Efteråt rusade personen fram och frågade om klockan och hade på stående fot ringt och beställt en av Sarpaneva. Ibland har det hänt att personer från olika håll i världen första gången träffats och märkt att de har nästan likadana klockor. Vilket är sällsynt.
”Det är en isbrytare. En sådan liten sak kan ändra på mycket i kniviga affärssammanhang. Personerna känner ett sådant broderskap att de nästan kramas”, säger Sarpaneva humoristiskt.
Då intresset för klockor väcks börjar man granska folks handleder.
”Det blir ett nytt salt i livet. Klockor ska ge positiv feeling.”
Ingen könsindelning. Sarpaneva skiljer inte mellan mäns och kvinnors klockor. Kvinnor köper ofta en mindre version av de så kallade mansklockorna.
”Det är gammalmodigt att tänka i termer av kvinno- och mansklockor! Smyckes- och festklockor är förstås en annan sak, de bärs i andra sammanhang. En businesskvinna som jag gjorde en klocka till konstaterade att nu har hon mer stake än alla män runt förhandlingsbordet”, säger Sarpaneva med ett skratt.
En mekanisk klocka är viktig och gedigen. Den är ett hantverk, en viktig bit av klockhistorien som bör respekteras.
”Tid är dyrbart. Klockor går aldrig ur modet.”
Sarapanevas förebilder är blanda andra Gérald Genta, Philippe Dufour och vår egen levande legend Kari Voutilainen.
”Jag är själv inte så djup som de men på senaste tiden då jag studerat mitt formspråk så ser jag att det börjar likna min pappas (smyckesdesigner Pentti Sarpaneva, reds. anm.)! Det är intressant. Han dog när jag var åtta och jag kände inte till hans filosofi. Jag trodde jag gör industriell klockdesign men så är det inte längre. Jag börjar bli mjukare”, säger Sarpaneva med ett skratt.
Daniela Andersson text