Utöver coronaviruset är näthandeln och kundernas ökade krav på hållbarhet faktorer som köpcentren måste anpassa sig till. Det säger nya Itis-chefen Christoffer Jansén. För det egna köpcentret har han stora planer.
Köpcenterexpansionen har varit kraftig i huvudstadsregionen. Häromåret förstorades Iso Omena i Esbo rejält, och hösten 2018 öppnade Redi i Fiskehamnen. Ungefär ett år senare öppnade Mall of Tripla i Böle, förnyade och förstorade Ainoa i Hagalund och den nya outletbyn i Vanda – alla tre nästan samtidigt. Nu i mitten av mars slog Hertsi i Hertonäs upp sina dörrar.
Folkmängden i huvudstadsregionen växer förvisso, men många har frågat sig om kunderna faktiskt kommer att räcka till för alla nya och förstorade köpcenter.
”Vi är antagligen på gränsen nu”, säger Christoffer Jansén, som efter flera år i utlandet återvänt till Finland och tagit över posten som köpcenterchef för Itis i Östra Centrum.
”En del köpcenter har det lättare, andra svårare. Det beror på många saker.”
Trivsamheten viktig. Till framgångsfaktorerna räknar Jansén en miljö som känns rätt – det må sedan gälla interiör, ljud, värme, butiksutbudet och sortimentet, parkeringsplatser, toaletter – och hur lätt man hittar till köpcentret och inne i det.
”Itis är ganska lätt att förstå sig på”, säger han.
På den här punkten har till exempel Redi i Fiskehamnen fått kritik. Många har upplevt köpcentret svårnavigerat, och kundtillströmningen har inte motsvarat butiksinnehavarnas förväntningar. Jansén påminner om att omgivningen kring Redi ännu inte alls är färdigbyggd.
”Vi följer noggrant med hur till exempel Tripla och Redi utvecklas och önskar dem lycka till.”
Att nykomlingarna skulle ha inverkat negativt på Itis anser han inte.
”Visst, trenden har varit negativ i början i början av året. Vintern var usel vilket drabbade försäljningen av kläder, skor och sportartiklar. Och så kom coronaviruset. Men i det sammanhanget är effekten av de nyöppnade köpcentren inte stor.”
Patrik Harald text
Läs hela artikeln i papperstidningen.